<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Rusta med rekordvekst i mai

Lavprisaktøren med røtter til Sverige har vokst kraftig de siste årene – og i coronatider strømmer kundene til de gule og sorte varehusene som aldri før.

Foto: Johnny Vaet Nordskog
Reportasjer

Det er svært få land som mestrer lavprismarkedet like godt som Sverige. Den svenske tilstedeværelsen i det norske lavprismarkedet blir da også bare større og større, og en av grunnene til det er Rusta – eller Rusta Retail som er det formelle navnet på selskapet. I 2018 økte omsetningen med 37 prosent, og salget la på seg ytterligere 33 prosent i fjor.

– Salget øker i de eksisterende varehusene, men vi har hele tiden også hatt fokus på å etablere oss, ta markedsandeler og bli landsdekkende, sier daglig leder Erlend Kramer.

Pluss 50 prosent i mai

I fjor etablerte Rusta syv ny varehus, pluss at et av de eksisterende utsalgsstedene i Trondheim ble flyttet. Året før gjennomførte Kramer & Co ni nyetableringer. Men kjeden er fortsatt ikke landsdekkende. – Finnmark er en liten nøtt kostnadsmessig.

– I år er det litt stillere. Vi er fortsatt hundre prosent innstilt på å etablere oss på flere steder, men det har skjedd litt i år som gjør at det nok er fornuftig å sitte litt på gjerdet. Fokus nå er fortetting i de store byene der vi har et godt kundegrunnlag for å dra opp topplinjen og sikre lønnsomheten.

Finnmark er en liten nøtt kostnadsmessig.
Erlend Kramer, Rusta

Overskuddene har imidlertid ikke klart å holde tritt med omsetningen. Nyetableringer koster og resultatet falt faktisk fra 2018 til 2019. Til gjengjeld har Rusta vært en av aktørene som har gjort det bra – selv i pandemitider.

– I mai økte vi omsetningen med over 50 prosent i Norge. Det gjør at vi er i en situasjon der vi igjen kan gasse på med etableringer.

På plass i fire land

Rusta ble etablert i Gävle i 1986, og i 2008 var det 50. varehuset på plass. I 2014 dukket så det første varehuset med de karakteristiske fargene opp i Norge. Etableringen skjedde på Strømmen, og her ligger fortsatt selskapets norske hovedkontor.

– Vi åpnet fem varehus i løpet av 30 dager, forteller Kramer.

– Og de er der fortsatt?

– Ja, alle de varehusene vi har etablert siden 2014 er fortsatt i drift og gjør det bra. Til sammen har vi 36 varehus i Norge nå.

Etter starten i Sverige og utvidelsen til Norge er Rusta nå til stede i fire land. Mest nordisk, men nå også med ferske etableringer på kontinentet. - I Finland kjøpte vi nylig opp Hong Kong-kjeden med 25 butikker, og der holder vi akkurat nå på med å skru opp vår logo.

Tyskland er nå også i ferd med å bli et Rusta-land med så langt tre etableringer. – Der er vi under oppbygging, sier Kramer.

Svensk billigkjede: Daglig leder Erlend Kramer i Rusta har nå fått på plass 36 varehus med de gul-sorte fargene. Foto: Johnny Vaet Nordskog

Sminke og godterier

– Andre svenske kjeder som Jula og Clas Ohlson er de viktigste konkurrentene?

– Det er vanskelig å identifisere konkurrentene. Vi er en tydelig lavprisaktør som selger hjem- og fritidsprodukter til massemarkedet. Vårt fokus er innenfor livet hjemme, med enkle gjør det selv-produkter og interiør. Jula og Clas Ohlson har gjerne litt tyngre verktøy, det har ikke vi, fortsetter den norske Rusta-sjefen.

I Norge har kjeden også klart å bli et populært valg for kunder som vil ha tradisjonelle forbruksvarer. – Sminke, sjampo, vaskemidler og godterier er markeder der vi har etablert oss veldig godt i Norge.

– Og alle varene kommer fra Kina?

– Neida, vi har egne innkjøpskontorer i både Kina, Vietnam og India som følger opp produksjon og logistikk i de landene, men en stor andel av sortimentet kommer også fra nordiske og norske leverandører. For eksempel innenfor maling og tapet.

Innenfor varehandel handler de meste om logistikk, og alle varene triller inn på den sentrale distribusjonssentralen i Norrköping der 300 ansatte holder orden på 120.000 kvadratmeter.

Rusta Retail

                            2019     2018    2017

Omsetning       1.030     776       568

Årsresultat         18          22        16

Ansatte: 525

Bransje: Varehuskjede