I 2013 kapret unge Østberg en fabrikkførerplass hos Fords team, M-Sport. En slik plass er målet til dyktige sjåfører. Der får de lønn, gjerne i millionklassen, for å kjøre for et team, og de har ingen personlige utgifter til bil og annet. I et intervju med VG om begivenheten avslørte Morten Østberg at familien frem til da hadde spyttet inn 50 millioner kroner på å bygge opp sønnens karriere gjennom Østbergs selskap Adapta Motorsport, men nå skulle pengene renne inn. Sønnen sto fritt til å hente sine egne sponsorer, og pappa Østberg slo fast:
– I år skal vi gå i pluss.
I år skal vi gå i pluss. Morten Østberg
Det lokket også en solid bonus fra Ford om Østberg gjorde det bra.
Det gjorde han ikke. Østberg var forfulgt av uhell og problemer med bilen. Han nådde ikke topplasseringene han trengte. Til 2014- og 2015-sesongen byttet han til fabrikkplass hos Citroën, men i 2016 besluttet Citroën å ta et års pause fra rallysirkuset for å utvikle en ny bil til sesongen etter, og Østberg mistet plassen.
Før 2016-sesongen ble det derimot kunngjort at Mads Østberg igjen hadde fått en plass hos M-Sport. Men denne gangen var premissene annerledes.
Måtte betale for plassen
Kapital har fått opplyst av M-Sport at han ikke var på lønningslisten deres. Faktisk så betalte Morten Østberg på et tidspunkt om lag seks millioner kroner til M-Sport, og M-Sport har opplyst til Kapital at disse pengene gikk til sponsing av teamets biler og bruk av deres varemerke. Slik Kapital forstår det, kom de øvrige utgiftene til løpene i tillegg.
Mye av pengene som måtte til for å finansiere dette stammer fra en omstridt sponsoravtale med gamblingselskapet Onebet, som Morten Østberg i slutten av januar må møte i Ringerike, Asker og Bærum tingrett for å forklare seg om. Han er, sammen med gründerne av bettingselskapet Rush Entertainment, Sondre Sagstuen og Kristian Wiermyhr, saksøkt for å ha forledet en rekke investorer til å kjøpe aksjer i gamblingselskapet – som skulle spesialisere seg på motorsport.
Kapital har hatt flere avsløringer rundt den såkalte Onebet-saken de to siste årene. Selskapet ble startet høsten 2016, og forretningsideen var å lage en spillside som tilbød brukerne eksklusivt å gamble på rally. Gamblerne ville her få eksklusiv tilgang på betting på motorsport via Onebets nettside, og selskapet hadde fått Verdensmesterskapet i rally (WRC) med som offisiell partner.
Østberg var den som primært hentet inn investorer til selskapet, og de fant han i sitt eget betydelige nettverk i rallymiljøet. Han fikk blant annet inn de internasjonale rallystjernene Marcus Grönholm, Mikko Hirvonen og Martin Prokop. Til sammen fikk de inn over 50 millioner kroner til prosjektet i løpet av en kort periode i 2016, men pengene forsvant like raskt ut. Før selskapet hadde noe som kunne ligne på et fungerende produkt, forsvant 30 millioner kroner. 18 millioner kroner gikk til Sondre Sagstuen og Kristian Wiermyhr. For Østbergs del ble det i desember 2016 inngått en sponsoravtale mellom Onebet og hans sønn, hvor Mads Østberg fikk tolv millioner for å markedsføre Onebet i WRC-løp.
Siden Onebet startet i 2016, har de aldri hatt en fungerende nettside.
Sikret sponsing: Onebet brukte tolv millioner kroner på å sponse Mads Østberg før selskapet hadde et fungerende produkt. I dag mener mange av investorene i selskapet at de har blitt lurt. Foto: Micke Fransson/TT/NTB
Begynte med forsikring
Mads Østberg kjørte for M-sport det meste av 2016-sesongen, og litt i 2017, men gikk etter hvert tilbake til å kjøre for familieselskapet Adapta Motorsport. Hver gang han stilte til start, løp taksameteret. Etter det Kapital har forstått, forsvant de tolv millionene fra Onebet raskt ut.
Tilbake i Adapta var det Morten Østberg selv som finansierte løpene. I 2017 fikk han leid inn teamet til den tsjekkiske rallystjernen Martin Prokop, til å hjelpe med driften av Østbergs team. Kapital har vært i kontakt med Quirin Müller, svoger og medlem i teamet Prokop. Müller anslår overfor Kapital at driften av Østbergs bil alene kostet Adapta Motorsport om lag 10 millioner kroner.
Det var på dette tidspunkt Østberg startet på et nytt konsept, nemlig et forsikringsselskap for motorsport. Det nye hjertebarnet fikk navnet Premium Motorsport Insurance AS (PMI). Med seg på laget fikk Østberg Tide Forsikring, og den erfarne forsikringsmannen Anders Haggo.
Flere stjerner: Rallystjernen Martin Prokop er bare én av flere internasjonale navn som deltar i gruppesøksmålet mot Østberg, Sagstuen og Wiermyhr. På listen er også de tidligere verdensmestrene i rally, Marcus Grönholm og Mikko Hirvonen. Foto: MP Sport
– Fikk aldri tillatelser
Akkurat som med Onebet inngikk PMI en offisiell partneravtale med WRC. Og i 2018 ble selskapet omtalt på WRCs hjemmesider. Overskriften lød slik:
“WRC har inngått en mangeårig avtale med Premium Motorsport Insurance for FIA World Rally Championship.”
Morten Østberg og Haggo blir trukket frem som eksperter, og Tide som det raskest voksende forsikringsselskapet i Norge.
Kommersiell direktør Jan Endresen i Tide opplyser til Kapital at avtalen med WRC i grunnen var alt PMI fikk til. Det lyktes aldri selskapet å selge noen forsikringer. Det nødvendige rammeverket kom aldri på plass.
– Morten skulle ta seg av dette, men han fikk aldri de nødvendige tillatelser. Det ble ingenting av det, sier Endresen.
Morten skulle ta seg av dette, men han fikk aldri de nødvendige tillatelser. Det ble ingenting av det. Jan Endresen, kommersiell direktør i Tide Forsikring
Han forteller at Tide ble trukket inn i dette tilnærmet gratis, og for dem hadde ikke PMI noe særlig å si. Finanstilsynet satte en stopp for Tides virksomhet i 2020.
Anders Haggo jobber til daglig i Frankrike. Han mener ideen var kjempegod, og at det absolutt var et stort marked, men at alt bare rant bort i sanden.
– Vi fikk helt enkelt ingen business. Jeg tror ikke noen har tjent penger på dette. Jeg har iallfall ikke tjent noen penger på dette. Dette skulle skjøttes av Morten, men det ble aldri noe konkret som vi kunne gå videre med, forteller Haggo til Kapital.
Det som derimot skjedde, var at Mads Østberg fikk kjøre med PMI-logo på bilen sin. Hvor mye denne sponsingen betalte seg er ukjent. PMI hadde 4,8 millioner kroner i utgifter det første året, og endte med 3,7 millioner i underskudd. I 2019 gikk selskapet 1,5 millioner kroner i underskudd, og siden har det ikke vært aktivitet der.
Startet forsikringsselskap: I 2018 inngikk Østbergs nyoppstartede forsikringsselskap, Premium Motorsport Insurance, en avtale med WRC. Skjermdump: wrc.com
Kjørte med logo: Etter at samarbeidsavtalen mellom WRC og PMI var i havn kjørte Mads Østberg med PMI-logo på bilen. Skjermdump: wrc.com
Saksøkt av WRC
Det er ikke bare sinte Onebet-investorer som skaper rettslig hodebry for Morten Østberg. I fjor ble det kjent at WRC, som er en underorganisasjon av Det internasjonale bilsportforbundet (FIA), også har levert et søksmål mot Onebet Holding og selskapet til Sondre Sagstuen, Rush Partners Limited.
I søksmålet fra WRC står det beskrevet at avtalen de hadde med Onebet gjaldt for 2017- og 2018-sesongen, med automatisk fornyelse for 2019-sesongen. Sponsorrettighetene gikk eksklusivt til Onebet mot et vederlag pr. sesong på 600.000 euro (ca. 6,2 millioner kroner etter dagens kurs), fordelt på to innbetalinger i året.
Det første året Onebet var i drift, i 2017, ble pengene innbetalt, men så, ifølge WRC, begynte pengene å utebli. Organisasjonen hevder at de bare mottok 100.000 euro i 2018. WRC skriver videre at i henhold til kontrakten ble avtalen med Onebet utvidet til å gjelde også 2019, men de har ikke mottatt noen betaling for denne sesongen. Samlet mener WRC at Onebet Holding, eller morselskapet Rush Entertainment, skylder dem 1,1 millioner euro (ca. 11,2 millioner norske kroner) pluss renter.
Kapital har vært i kontakt med kommunikasjonssjef Mark Wilford i WRC, men organisasjonen vil ikke kommentere søksmålet. De vil heller ikke kommentere om et lignende mislighold gjelder for forsikringsselskapet PMI.
På eiersiden: Tide Forsikring eier 25 prosent av aksjene i PMI. Direktør Jan Endresen i Tide opplyser til Kapital at de ikke betalte noe for eierskapet, og at PMI aldri fikk nødvendige tillatelser. Foto: Tide forsikring
Gikk ned en divisjon
Mads Østberg kjørte for Citroën i WRC i 2018, og fra 2019 har han konkurrert i det som kalles WRC2 for Citroën, som er klassen under toppdivisjonen i rally. Etter det Kapital forstår har han hatt en fabrikkplass i WRC2, men det som kjennetegner denne klassen, er at den er betydelig mye billigere å delta i enn toppklassen. I 2020 ble han verdensmester i denne klassen.
Som nevnt innledningsvis ble bokføringen på 93 millioner kroner for Mads Østbergs WRC-karriere avskrevet da han sluttet i toppdivisjonen i 2019. Bobestyrer Oddgeir Lydersen opplyser til Kapital at det vil være et viktig moment i den videre behandlingen av konkursboet til Østbergs AS å avdekke om egenkapitalen har vært kunstig oppblåst.
– Hvor viktig har Mads Østbergs karriere vært for Østbergs AS?
– Det er noe jeg vil komme tilbake til, sier Lydersen.
I den foreløpige innberetningen opplyses det at det er anmeldt 36 krav i boet på til sammen 177 millioner kroner. I tillegg har selskapet Østberg Eiendom et krav på i overkant av 46 millioner kroner. Ifølge Lydersen er det lite sannsynlig at kreditorene har noe særlig å hente her overhodet.
Morten Østberg har krevd boet tilbakeført, og har anført at han har fått finansiering av sveitsiske Habib Bank. Foreløpig har han ikke fått medhold i det.
– Jeg har ennå ikke sett noen dokumentasjon på dette. Østberg har litt mer tid på seg til å fremskaffe dette, imellomtiden er arbeidet med boet satt på vent. Men jeg vil ikke la det gå veldig lenge, sier Lydersen, som ser for seg at bobehandlingen vil starte opp igjen tidlig i vår.
Avviser alle påstander
Kapital har stilt Morten Østberg en rekke spørsmål i forbindelse med denne saken, men han har ikke besvart våre henvendelser. Heller ikke Sondre Sagstuen eller Wiermyhr har besvart Kapitals henvendelse angående Onebet-søksmålet.
Østberg har kategorisk avvist alle påstander om at de skal ha forledet investorer til å investere i Onebet. Hva angår Rush Entertainment og Sondre Sagstuen, har Sagstuen følgende kommentar:
– Vi har sett fremsatt mange underlige påstander, merkelige og oppkonstruerte sammenhenger og grunnløse påstander i denne saken. Disse vil bli tilbakevist i tur og orden i rettssalen. Vi ser ikke nå noe behov for å kommentere motpartens påstander nærmere, ut over å minne om at en usannhet ikke blir sannere av å bli gjentatt mange ganger. Vi kjenner sakens faktum, og går derfor inn i denne saken med lave skuldre. Nå lar vi rettssaken gå sin gang.
Det er satt av ti dager til saken, som begynner 31. januar i Ringerike, Asker og Bærum tingrett.