– Om han bevisst kjørte på meg er vanskelig å si. Jeg velger å tro at han bare ønsket å skremme meg skikkelig, sier motorsyklisten.
– Totalt tull! Det var han som kjørte på meg, hevder eiendomsmilliardær Aage Thoresen.
Ulike versjoner
Det var mandag den 12. september i år at hendelsen fant sted på E18 i retning Oslo. MC-føreren og AKA-gründer Aage Thoresen, som for anledningen kjørte en mørk Bentley, er samstemte om at det skjedde en kollisjon. Eiendomsmilliardæren innrømmer også at han dro fra stedet uten å fylle ut skademeldingsskjema. Men der stopper også enigheten.
For mens motorsyklisten hevder at føreren av Bentley’n la seg inn i venstre felt uten klaring, og deretter kræsjet inn i ham, mener Thoresen at MC-føreren lå bak ham og kjørte inn i siden på hans bil.
Motorsyklisten har anmeldt forholdet, og Oslo Politidistrikt bekrefter at saken er under etterforskning.
– Saken etterforskes pdd. som mulig brudd på vegtrafikkloven paragraf 3. Etterforskningen av saken er på et tidlig stadium. Jeg vil derfor ikke kommentere hvilke etterforskningsskritt som er aktuelle å gjennomføre. Det er en mistenkt i saken, men ingen er så langt siktet, skriver politiadvokat Sasha Danest Ingebretsen i en e-post til Kapital.
Det er en mistenkt i saken, men ingen er så langt siktet.Sasha Danest Ingebretsen, politiadvokat i Oslo Politidistrikt
Skadet foten
Ifølge motorsyklisten, som ønsker å være anonym, hadde han og Aage Thoresen fulgt hverandre et kort stykke før ulykken inntraff.
– Vi hadde akkurat passert Bygdøylokket og var på vei mot Filipstadkaia. Jeg lå i venstre felt. Bentley’n lå bak meg. Plutselig kjørte føreren helt opp i rumpa på meg og blinket med lysene. Vi lå i 80 km/t. Og jeg hadde en bil rett foran meg. Det var ikke mulig å kjøre fortere.
MC-føreren hevder at han slapp på gassen før han akselererte igjen for å få bilisten bak lenger unna.
– Jeg ville signalisere at han kjørte for nær, sier han.
Motorsyklisten mener at dette må ha provosert bilføreren bak.
– Da jeg akselererte, tråkket føreren av Bentley’n hardt på gassen og la seg ut i midtre fil. Deretter kjørte han opp på siden min, før han kastet seg tilbake i mitt felt uten å blinke. Der var det jo aldeles ikke åpning, så jeg ble presset mot midtrabatten. Så traff han sykkelen min og deretter foten. Fothvileren ble regelrett revet av, og felgen på hans bakre hjul slo mot foten min flere ganger så den ble skadet, hevder motorsyklisten.
... jeg ble presset mot midtrabatten. Så traff han sykkelen min og deretter foten. Fothvileren ble regelrett revet av, og felgen på hans bakre hjul slo mot foten min flere ganger så den ble skadet.Motorsyklisten som har politianmeldt Aage Thoresen
Sikret bilde
Ifølge ham burde Thoresen ha sett at det ikke var klaring.
– Helt klart. Han kan ikke skylde på blindsonen heller, ettersom han akkurat har passert meg. Han visste at jeg lå der. Og det var meg han skulle forbi. Jeg hadde skjønt det hvis jeg kjørte i 60 km/t og hindret trafikken, men det var ikke tilfellet, sier han.
– Merket bilføreren at det ble kontakt, tror du?
– Det må han ha gjort. Når du river av fothvileren på en motorsykkel, så blir det lyd og bevegelse i bilen. Den fothvileren tåler noen hundre kilo, for å si det sånn.
MC-føreren mener likevel det er flaks at fothvileren gav etter.
– Hadde den ikke gjort det, kunne det fort ha blitt fatalt. Da hadde jeg mest sannsynlig mistet styringen på sykkelen. Og velter du på sykkel i 80 km/t hjelper det lite å ha på hjelm.
Etter sammenstøtet hevder motorsyklisten at han senket farten. Deretter skal han ha fulgt etter Bentley’n over i høyre felt, før han tok frem mobilen for å sikre seg bilde av registreringsnummeret. Så slo han på varselblinket.
Stakk av
Ved Filipstadkaia, rett før Aker Brygge, skal Aage Thoresen ha stoppet. Motorsyklisten hevder han gjorde det samme. Skal vi tro sistnevnte, foregikk samtalen mellom de to omtrent slik:
– Thoresen gikk ut av bilen. Jeg gikk mot ham og spurte om han var helt sinnssyk i hue. Da sa han: “Men du følger ikke trafikken!” Jeg svarte at jeg følger trafikken, men at jeg holder avstand. Da sa Thoresen: “Hva gjør vi nå?” Jeg fortalte at han hadde røsket fothvileren av sykkelen, og sa at vi måtte skrive skademelding. “Nei,” svarte han. Og så satte han seg i bilen og kjørte av gårde.
MC-føreren forteller at han deretter ringte til politiet. Der skal han ha fått beskjed om at han måtte innom en stasjon for å anmelde forholdet. Samtidig skal han ha blitt anmodet om å få en lege til å sjekke foten.
– Jeg gjorde begge deler. Legen mente jeg kun var kraftig forslått, men kunne ikke utelukke fraksjon og henviste meg derfor videre til røntgen.
Heldigvis viste det seg ikke å være brudd.
– Jeg har vært heldig. Det kunne gått mye verre, sier MC-føreren.
Forferdet
Aage Thoresen ble født inn i en kjøpmannsfamilie og overtok foreldrenes kolonialbutikk i 1977. Han har siden skapt sin formue gjennom pengemaskinen AKA. Porteføljen består av ca. 500.000 kvadratmeter handelseiendommer. Konsernet fokuserer hovedsakelig på eiendommer med lange og sikre kontrakter. De fire største leietagerne er NorgesGruppen, Reitan, Coop og Europris. Kapital verdsatte i september formuen hans til 9,1 milliarder kroner.
Eiendomsinvestoren har en helt annen versjon av saken. Når Kapital kontakter ham på telefon og gjenforteller MC-førerens beskrivelse av hva som skjedde, og at saken nå er under politietterforskning, svarer han følgende:
– Jeg har ikke kjørt på noen motorsykkel. Jeg lå foran. Han kom bakfra. Og kjørte inn i siden på bilen min. Jeg så ingen skade på bilen min, så da så jeg ingen grunn til å fylle ut skademelding. Han fikk derimot en liten skade på sitt kjøretøy. Jeg er helt forferdet over at dette nå er status i saken.
Jeg så ingen skade på bilen min, så da så jeg ingen grunn til å fylle ut skademelding.Aage Thoresen, AKA-gründer og multimilliardær
– Så du kjenner deg ikke igjen i MC-førerens beskrivelse av hendelsen?
– Nei. Det er totalt tull, svarer Thoresen, før han ber oss om å sende resterende spørsmål på epost.
Et par dager senere mottar Kapital følgende på epost fra eiendomsmilliardæren:
– Jeg viser til telefonsamtale og mail før helgen. Jeg er ikke blitt kontaktet av politiet i sakens anledning. Den fremstilling av hendelsen som motorsyklisten har gitt, er grovt feilaktig. Det vil også eventuelle opptak fra trafikk-kameraer i det aktuelle området vise. Jeg vil gi min forklaring til politiet dersom det er ønskelig. Utover det har jeg ingen kommentarer.