<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Tidligere Oslo-ordfører Fabian Stang lenket seg forleden fast i et gjerde i Gyldenløves gate for å markere sin motstand mot en sykkelvei som skal anlegges der. Stang fikk voldsom dekning i TV 2, og det hadde derfor vært en fordel om den tidligere ordføreren hadde lenket seg fast på alvor til en anleggsmaskin eller noe lignende. Med kjetting, lås og det hele. Nå var det bare noe lekepapir for barn. Altså symbolsk lenking. Litt sånn Alta-demonstrasjon med papir.

Men Byrådets hensynsløse overkjøring av alle som er uenig med det om nye sykkelveier i Oslo, tilsier at det må ropes og skrikes mer.

Ansvarlig byråd, Lan Marie Nguyen Berg fra Miljøpartiet De Grønne (MDG), hører nemlig lite eller ikke etter når hun får motstand eller innsigelser.

Svaret til Nguyen Berg er at alle vil ha ren luft og alle (ni av ti) ønsker flere sykkelstier.

Lan Marie Berg. Foto: Terje Pedersen/NTB

Men det er jo ikke saken. Spørsmålet er om Byrådet med de rødgrønne i Oslo går for raskt frem og om det tas nødvendig hensyn til lokale forhold.

Gyldenløves gate, hvor Fabian Stang lekte at han skulle lenke seg fast, er en av Oslos bredeste lokalveier. Brede fortau, to kjørefelt og en allé med store trær og noe som godt kunne være en ridebane. Der får alle plass. Fortau, vei, tursti eller ridebane, nytt veifelt og enda et fortau.

Men akkurat her, hvor tilsynelatende ingen har ønsket og bedt om et sykkelfelt, fjernes de flotte trærne, og sykkelfelt tar p-plassene som beboerne i gaten alltid har parkert på utenfor sine hjem. Da disse byvillaene ble bygget, var det ikke snakk om p-plasser på egen grunn.

Nå blir det hverken egne p-plasser eller såkalt beboerparkering.

Beboere som har bodd i Gyldenløves gate i mange tiår, har ikke lenger parkeringsplasser. De er borte. Og investeringen i boligen har for de fleste, vil vi tro, vært knyttet til at man kunne parkere der.

Nå er det rød asfalt og sykkelvei som overtar.

Nå er det rød asfalt og sykkelvei som overtar.

Slik er det over hele byen. De røde “veiene” anlegges i et rasende tempo.

For byråd for samferdsel, Nguyen Berg, betyr bil null og niks. Hun og ektemann bor elegant på Grünerløkka og kan spasere eller sykle til sentrum av byen og sin arbeidsplass i Rådhuset.

Men alle har det ikke slik. De kan kanskje ikke sykle, det er for langt å gå, og det kan tenkes at selv ikke kollektivtilbudet er godt nok. Bilen er da, og har vært, løsningen.

Hvor arrogant er man ikke når man overhodet ikke ser dette? Nguyen Berg valser over politiske motstandere med rød asfalt.

Hun vil på Stortinget for MDG ved valget i september. For MDG ser det heldigvis ikke så godt ut. Partiet ligger lavt på meningsmålingene og vil, slik situasjonen er i dag, ikke få utjevningsmandater. I beste fall blir det Nguyen Berg fra Oslo.

MDG gjorde et kjempevalg ved siste kommunevalg i Oslo, og partiledelsen ser ut til å tro at det vil gå like bra ved valget i september. Det gjør det ikke. Byråden for samferdsel drar partiet ned, og det selv uten Fabian Stang i papirlenker.