<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Visst er det sommer igjen. 

Cargo-shortsen skal luftes. Naboen skal dra frem hekkesaksen når du har hagefest. Både tenåringer i T-skjorte og 55 år gamle menn i vanntett parkdress skal ruse motoren på sine nye mopeder langs handlegaten. Og endelig skal du igjen få se tingenes tilstand hos dine kjære kollegers føtter takket være at luftige sandaler er tilbake i dresskoden på kontoret. 

Visst er det sommer igjen.

Inflasjonssjokket har også rammet de finere tingene vi omgir oss med. Det deilige hotellet du sjekket inn på ved Rivieraen i fjor? Det er blitt dobbelt så dyrt, og flyreiser har begynt å koste penger.

Men vi tviholder på det eksklusive. God stil, opplevelsesrike reiser, fin vin og en klokke som varer livet ut. Kvalitet er viktigere enn noen gang når prisene galopperer.

Det finnes et utmerket barometer på vårt felles luksusliv. Det heter LVMH, er Europas mest verdifulle selskap og er notert på børsen i Paris.

Den siste måneden har selskapet riktignok falt rundt 10 prosent på Paris-børsen. Men det er en krusning i vannflaten. For fra 2019 og frem til i dag er aksjekursen tredoblet. Vi vil fortsatt ha det fine. Kvalitet. Det eksklusive. Det som gir oss mest.

Hva livet har å by på kan du lese mer om i dette nummeret av Kapital. For en gangs skyld handler det ikke aller mest om hvordan tjene penger, men hvordan bruke dem. Uavhengig om du planlegger å bruke mye eller lite:

Den beste sommerbekledningen? Check. De beste sommerklokkene? Check. Hvor må man reise for å finne Michelin-verdig iskrem i Italia? Check. Hva er den beste låten på Bigbangs nyeste plate? Check. Reistetips for dagstur rundt Oslo? Check. Whisky? Ja, det er check. 

Litt business blir det også. Les for eksempel om den norske suksessbedriften Tom Wood, som satser stort på eksport. Eller hva med Andreas Melbostad, superdesigneren som nå returnerer til Norge etter snart 30 år i utlandet. Vi har også intervjuet Emilie Stordalen, markedssjef i Strawberry og arving av sin far, nr. 10 på Kapitals liste over Norges 400 rikeste. 

Og så har vi attpåtil svar på spørsmål du ikke visste at du hadde. For hva er egentlig favorittsnacksen til eiendomsinvestor Arthur Buchardt og NHO Reiseliv-sjef Kristin Krohn Devold når sommersolen virkelig står på?

God sommer. God lesing. 

Nicolai Giil, utgaveansvarlig Kapital Livsstil