Sveaas' bobler
Kistefos og skulpturparken har blitt så populær at Christen Sveaas sporenstreks sa ja til å utvide sesongen.
Investeringsselskapet Kistefos kvitterte med et knallår i fjor . Resultatet endte opp nesten en milliard kroner til 1,5 milliarder kroner i 2021. Det tilsvarer ganske nøyaktig beløpet Christen Sveaas har brukt på museet og skulpturparken på Jevnaker med samme navn siden åpningen i 1997.

I mange år var Kistefos en skjult perle for en engere krets som fant veien til Jevnaker. Litt enkelt fortalt var de forretningsforbindelser til Sveaas, connaisseurer eller personer som bodde i nærheten.
Men etter at det nye museumsbygget The Twist åpnet i 2019, tegnet av stjernearkitektene Bjarke Ingels Group, har interessen tatt av, også internasjonalt. Mens antall besøkende i mange år lå på rundt 20.000, mer enn doblet det seg til 48.000 året da dronning Sonja åpnet The Twist og presse i både inn- og utland bejublet bygget. Særlig oppmerksomhet fikk det da stedet ble nevnt på New York Times’ prestisjefylte liste 52 Places to Go in 2020. I 2020 var hele 168.950 innom på Kistefos.
– Hadde du noen gang trodd at dette skulle bli så stort?
– Nei, overhodet ikke, sier Sveaas til Kapital.
– Her har ambisjonene økt år for år, og det fortsetter de vel å gjøre, mener milliardæren, som har bekostet 49 skulpturer i parken rundt det gamle tresliperiet.
Flere er laget av kunstnere som er navn i verdensklasse, vi nevner i fleng: Anish Kapoor, Yayoi Kusama, Olafur Eliasson med flere.

– Et publikumsønske
Sveaas, som i fjor var god for 11 milliarder kroner i Kapitals oversikt over Norges 400 rikeste, var ikke vanskelig å be da administrasjonen foreslo å utvide sesongen etter den store pågangen siden 2019.
Vi håper på minst 80.000 i år. Det er litt ned fra i fjor, men vi satser for fullt.
– Det har vært et publikumsønske som vi gjerne etterkommer, sier Sveaas.
– Etter en kort, men likevel mørk vinter ønsker mange seg opplevelser ute i lyset og forhåpentlig varmen etter hvert, og da kommer Kistefos til unnsetning, mener filantropen.
I fjor var 110.000 besøkende innom.
– Vi håper på minst 80.000 i år. Det er litt ned fra i fjor, men vi satser for fullt, sier Sveaas.

Kapital har eksklusivt fått intervjue milliardæren om den siste satsningen på stedet han har så kjært og hvor bestefaren, konsul Anders Sveaas, i 1889 stiftet Kistefos Træsliberi og med seg selv som hovedaksjonær.
Sveaas i duett
Undertegnede fikk ikke med seg fotograferingen på Kistefos. Fotografen forteller at Sveaas dukket opp litt forsinket utenfor The Twist en sur vårmandag. Utenfor museet sto kunstneren Marianne Heske. Hun er kjent for sin konseptuelle kunst, i både inn- og utland.
Nasjonalmuseet sa for noen år siden nei til å kjøpe arbeidet “Gjerdeløa”, som var vist på alt fra Pompidou i Paris til Henie Onstad i Bærum. Men så bladde oljefondssjef Nicolai Tangen opp to millioner kroner for verket i 2018, noe som er omtalt i mediene.

Utenfor The Twist blåste Heske opp en kjempeballong i glass. Det tar ikke lang tid før de to hopper og synger “Jeg vil ha en blå ballong”, Arne Bendiksens sang fra 1963. Fotografen forteller at det var en “kostelig scene”.
Hvert år inviterer Sveaas ulike kunstnere til å lage såkalte stedsspesifikke skulpturer til parken. Arbeidet med å få på plass en avtale tar gjerne flere år, og samleren holder kortene tett til sitt bryst om hvem som skal vises i fremtiden. Men Kapital får lov til å skrive at Heske er der i forbindelse med en planlagt skulptur en gang i fremtiden. Fra før står et videoverk av Heske i parken.
– Fargerik, kul og begeistret
I mange år har den offisielle åpningen av sesongen på Kistefos vært i slutten av mai. Da har Sveaas invitert til pølse- og boblefest og avdukning av ny skulptur og nye utstillinger for mer eller mindre prominente gjester. En gang litt utpå høsten har Kistefos vanligvis stengt ned.
Men i år blir det allerede åpningsfest lørdag 30. april, og sesongen skal vare helt til 16. oktober.
Den siste dagen i april åpner en kunstutstilling i The Twist og en annen i det som heter Nybruket Galleri – som ligger i en av de gamle fabrikklokalene til Kistefos Træsliberi.

I The Twist vises utstillingen Paulina Olowska – Her Hauntology, som omfatter over 30 malerier, keramikk, installasjon og film. Både tidligere og nyere verk.
– Olowska er en spennende kunstner. Jeg har flere verk både i Christen Sveaas’ Kunststiftelse og i den gjenværende private samlingen. Hennes kunst er fargerik, kul og begeistret, sier Sveaas.
Utstillingen er den første store soloutstillingen i Skandinavia. Olowska er født i i Gdansk i Polen i 1976. Hun har stilt ut ved Kunsthalle Basel, Stedelijk i Amsterdam og hatt performanceutstillinger på både Tate Modern og MoMA i New York. Hun er representert av Simon Lee Gallery og Metro Picture, hvor en stor soloutstilling vil bli den siste utstillingen i det snart stengte ikoniske New York-galleriet.
I Nybruket Galleri samme dag åpner en utstilling med koreanske Do Ho Suh, født i Seoul i 1962. Den består av flere verk fra kunstnerens såkalte Hub-serie og en filminstallasjon.
Han lager presise gjengivelser av arkitekturen til steder han har bodd og jobbet, som barndomshjemmet og leiligheter, samt studioer.
– Det er bare å glede seg til utstillingen med Do Ho Suh, sier Sveaas, som er begeistret også for denne kunstneren.
Skulptur nr. 50
I år skal det avdukes skulpturer av to kunstnere. Den første er et stort stedsspesifikt verk av franskmannen Pierre Huyghe, født i Paris i 1962. Verket har tittelen “Second Law” og avdekkes for publikum 12. juni.
– Huyghe er nok en av verdens mest ettertraktede kunstnere for tiden, sier Sveaas.
Huyghe er nok en av verdens mest ettertraktede kunstnere for tiden.
– Vi er veldig glade og stolte over at han fant Kistefos så interessant og spennende at han ville lage sitt hittil største prosjekt hos oss. Huyghe arbeider blant annet med kunstig intelligens og mutasjoner og lager hos oss en mutert øy utenfor The Twist, forteller Sveaas.
Den andre skulpturen avdukes 17. august.
– Det er et strålende verk av Tone Vigeland som viser hennes enestående og delikate kunstnerskap, sier han.

– Hvor stort er det å markere at den 50. skulpturen skal avdukes?
– For å være helt ærlig, det hadde jeg ikke tenkt på. Men Huyghe-installasjon på en øy i Randselven blir noe helt nytt og utfordrende for publikum.
– Hvor mange skulpturer er det “plass” til på Kistefos?
– Mange, mange, mange.

To fester
– Og så blir det Champagne og pølser to ganger da, både 30. april og 12. juni.
– Hvilken champagne skal det da serveres?
– Ha-ha. Champagnen er nok ikke Champagne, men en italiensk musserende vin, Prosecco. Hvis du vil vite hvilken, sjekk med museet, sier den vinopptatte investoren, som på et tidspunkt angivelig var blant de aller største vinsamlerne – i verden.
Champagnen er nok ikke Champagne, men en italiensk musserende vin.
Kapital får opplyst at de på tidligere åpninger på Kistefos har servert Castelforte, Prosecco, Extra Dry, Italia, og at det blir trolig denne i år også.
– Hvilken pølseprodusent er så heldig å få en ekstra, stor bestilling i år?
– Det er Kistefos Viltkjøtt, det er tradisjon. Det er elgbratwurst. Den har jo en skikkelig god og særegen smak, og vi får gode publikumstilbakemeldinger, sier han.
Sveaas er største eier i Kistefos Viltkjøtt.
Kistefos Museum
Fakta: Bygget på det tidligere fabrikkområdet til Kistefos Træsliperi på Jevnaker. Består i dag av to kunstgallerier, et industrimuseum og en skulpturpark med snart 50 skulpturer, mange laget av kunstnere i verdensklasse. Museet ble åpnet av Christen Sveaas i 1997. I 2019 sto signaturbygget The Twist ferdig. Det er tegnet av det danske prestisjearkitektfirmaet Bjarke Ingels Group. The New York Times omtalte stedet som en “must-see cultural destination” året etter.
Aktuelt: Utvider nå sesongen i lengde og med to åpningsfester, den første 30. april. Skulptur nummer 50 skal også avdukes i år.
– Intet er som kjent gratis?
– Alt koster, men vi har mange bookinger allerede, så vi er optimistiske på at det ikke skal koste så meget.
I år er det vel staten som i sin takknemlighet tar den regningen, tenker jeg.
– Hvem tar ekstraregningen?
– I år er det vel staten som i sin takknemlighet tar den regningen, tenker jeg. Haha. Nei du, det er nok Kistefos AS eller meg det.

Samlingen han gav bort
Under åpningen av sesongen på Kistefos i 2020 kunngjorde Sveaas at han gav bort omtrent halvparten av kunstsamlingen sin til Christen Sveaas' Kunststiftelse . Det var nesten 800 arbeider, da verdt over en milliard kroner. Kapital skrev om hva den gaven inneholdt samme høst.
– Samlingen er en unik miks mellom norsk modernisme og internasjonal samtidskunst. Den er i samme sfære som Astrup Fearnleys og Canicas, sa direktør Petter Snare ved Kode-museet i Bergen til Kapital. Han sammenlignet Sveaas-samlingen med de Hans Rasmus Astrup og Stein Erik Hagen har bygget opp.
Verdimessig er det den internasjonale samtidskunsten som er mest verdt i det Sveaas har gitt bort, og som trolig også har vært de beste investeringene.
– Tre av de ti mest verdifulle kunstverkene er signert George Condo, Christopher Wool og Edward Ruscha, sa William Flatmo, direktør for samlingen til Kapital i forfjor.
På det tidspunktet ble deres arbeider i det internasjonale auksjonsmarkedet omsatt for opptil 6, 27 og 46 millioner – dollar. Flere av disse ble kjøpt for “ingenting” av Sveaas.
Hvis det brenner ...
– Hva er det siste du kjøpte av kunst privat eller til stiftelsen, Sveaas?
– Stiftelsen har dessverre ikke fått noen penger ennå, men snart kommer de. Og privat, det er jo privat vet du, her røpes ingen hemmeligheter, sier Sveaas til Kapital nå.
I et intervju med The Art Newspaper i fjor høst fortalte han at hans siste kjøp var et verk av den amerikanske kunstneren Hernan Bas, og at Bas’ ekspresjonistiske og figurative malerier har vært en stor oppdagelse for ham.
På spørsmål fra avisen om hvilket verk han hadde berget hvis huset hans brant, var svaret Martin Kippenbergers “Ohne Titel (Hälfte Skelett)” fra 1988, et bilde som har vært med ham i lang tid.
Privat kunst i London


I fjor begynte Sveaas å vise deler av samlingen sin i Whitechapel Gallery i London. Han lot ulike kunstnere han har kjøpt verk av plukke fritt fra både stiftelsen og det han har privat. Den første var Ida Ekblad, en av de mest suksessfulle norske kunstnerne i Norge, og som Sveaas har flere verk av.

I januar åpnet en ny utstilling, hvor Olowska, som nå skal stille ut i The Twist, hadde valgt ut verk.
– Hvem skal plukke ut kunsten til den tredje utstillingen i London?
– Den tredje utstillingen åpner 20. mai og kurateres av den britiske kunstneren Hurvin Anderson, som jeg for øvrig er stor fan av, sier Sveaas til Kapital.