<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Briste eller bære til fjells

Mest besøkt: Denne hytta til 28 millioner kroner med utsikt over Hemsedal er den mest besøkte fritidsboligannonsen på Finn.no hittil i år. Foto: Steinar Bleken
Livsstil

Nordmenn elsker hytta. Nå står fritidsboligmarkedet overfor den store prøvelsen. Går det videre oppover, eller blir det storm i fjellet?

Spådommene er like usikre som værmeldingen for Hardangervidda på en vindfull januardag. På den ene siden er omsetningen og interessen betydelig lavere. På den annen side ser det ut til at prisene holder seg. Lite tyder på et priskrakk i fjellet.

I dette nummeret av Kapital har vi forsøkt å komme til bunns i hva som egentlig skjer.

Finn.no er et godt barometer.

– Målt mot samme tid i fjor er det 65 prosent flere fritidsboliger på fjellet å velge mellom. Skal du kjøpe hytte i dag, har du mer å velge mellom enn på samme tid i fjor. De siste fem årene har det aldri ligget ute flere fjellhytter på Finn.no enn det gjør akkurat nå, sier Jørgen Hellestveit, leder i Finn Eiendom, til Kapital.

Og samtidig er omsetningsvolumet betydelig ned. Omsetningen på fjellhytter faller med 44 prosent i januar i år målt mot i fjor, ifølge Prognosesenteret.

– Den store stygge ulven er energiprisen. Faktum er at kostnadene skyter i været, og vi må prioritere. Det er nytt for nordmenn. Vi er mer usikre på energi og strøm, og det er begrensende faktorer, sier Bjørn-Erik Øye i Prognosesenteret.

Lave volumer er likevel ikke ensbetydende med lave priser. Prisene gikk i fjor opp med 11 prosent. I år melder Øye at prisene er opp ti prosent.

Men har du noe som er gøy, er det fortsatt muligheter.

En fjellhytte i Hemsedal til 28 millioner kroner, med imponerende panoramautsikt over dalføret, er den mest besøkte annonsen i fritidsboligsegmentet på Finn.no hittil i år. Annonsen har fått over 60.000 besøk. Vi tviler på at det finnes 60.000 kjøpere til en slik hytte, men tallet viser at den norske hyttedrømmen lever i beste velgående.

Vi tror hyttemarkedet egentlig er veldig enkelt: Det er boligformuen som avgjør. Dersom verdien på folks boliger stiger, ja, da øker kjøpelysten og folk reiser til fjells for å kjøpe hytte.

Dersom verdien på folks boliger slutter å stige – da er det nok slutt på festen til fjells.

Til de som unner seg en vinterferie – god tur til fjells!

Andreas Klemsdal, redaksjonssjef Kapital