De aller fleste verkene er lånt inn, og vises i Norge for første gang. Flere av av disse kommer fra kunstnerens stiftelse Easton Foundation, mens andre kommer fra samlinger som Centre Pompidou og Tate Modern i London.
Museet for samtidskunst, som lå i det gamle lokalene til Norges Bank, viste en klassisk retrospektiv Bourgeois-utstilling i 2002.
Det hadde vært dødskult å ha hatt en svær edderkoppskultpur av Louise Bourgeois. Milliardær Olav H. Selvaag
Solgt for over 300 mill.
Parallelt med utstillingen vises også skulpturen “Maman” i Slottsparken. Den måler nesten ti ganger ti meter. Verket er en edderkopp – ett av hennes mest ikoniske. Denne har åtte ben og bærer en sekk med 32 egg.
Navnet Maman er fransk for mamma. Dette verket ble opprinnelig skapt til Tate Modern i London da turbinhallen skulle innvies. Siden har det vandret til blant annet Rockefeller Center i New York, Guggenheim Museum Bilbao og Centre Pompidou i Paris.
I 2019 ble en edderkoppskulptur datert 1997 med målene syv ganger syv meter solgt for 32 millioner dollar på auksjon i New York.
– Dødskult
I Norge har særlig eiendomsmillardær Olav H. Selvaag lagt sin elsk på Bourgeois’ kunst. I et intervju om samlingen, som han deler med broren Frederik, sa han til Kapital i 2018 at “det hadde vært dødskult å ha hatt en svær edderkoppskultpur av Louise Bourgeois”.
Kunstneren på Tjuvholmen: Utenfor Astrup Fearnley Museet står verket “Eyes”. Det eies av Selvaag-brødrene. Foto: Ivan Brodey
Brødrene har flere verker av Bourgeois. Noen papirarbeider hang da på Olavs kontor. I parken utenfor Astrup Fearnley Museet på Tjuvholmen står verket “Eyes”, som også kan forveksles med kvinnebryster, alt ettersom hvem som ser.
Selvaagene er åpne om at de har fått god hjelp til samlingen sin av feinschmecker-gallerist Peder Lund, Bourgeois’ gallerist i Norge. Det er tidligere nevnte stiftelse, Easton Foundation, som forvalter kunstnerens arbeid. Lund og stiftelsen har samarbeidet med De kongelige samlinger for å vise Bourgeois’ edderkoppskulptur i Slottsparken i sommer.
Ringnes, Sveaas, Fredriksen
I Ekebergparken er det også et litt annet verk, men som også er typisk for Bourgeois. Det er to store “mennesker” som dingler sammensmeltet fra et tre oppe på sletten. Det er verket “The Couple” fra 2003, som ble utført syv år før kunstneren døde. Det var eiendomsmilliardær Christian Ringnes som kjøpte.
“The Couple” handler om forholdet mellom mennesker. Paret henger tett sammenslynget mellom trærne slik par på godt og vondt kan henge sammen hele livet.
Skulptur og installasjon: “Untitled”, 1996, tekstil, bein og stål. 300,4 x 208,3 x 195,6 cm. Foto: Ron Amstutz/The Easton Foundation/Licensed by BONO, NO and VAGA at ARS, NY
Surprise, surprise: Investor Christen Sveaas har også Bourgeois-kunst privat. To arbeider ble vist på en utstilling på Whitechapel Gallery i London, og hvor kunstneren Ida Ekblad hadde fått plukke kunst fra stiftelsen CS'K og fra det Sveaas samler privat.
Fredriksen-søstrene har også den fransk-amerikanske kunstneren i samlingen sin. Et verk laget av tekstil, tråd og rustfritt stål, som litt platt forklart ser ut som lekeklosser i sukkertøyfarger, vises nå i Søylehallen i Nasjonalmuseet.
Utstillingen er støttet av Sparebankstiftelsen DNB. De har i flere år samarbeidet om formidling av Louise Bourgeois i Norge, blant annet gjennom langtidsdeponering av viktige Bourgeois-verk i Nasjonalmuseets samling.