Marmorutstilling på Bogstad Gård
![](https://imaginary.kapital.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F84804944.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3Dbc0a6de03ec271651a30207b5ebcd14dccdf53e9b8f8638bbfafe3450d0706c4)
– I Galleri Østfløyen på Bogstad Gård åpner utstillingen “Marmorvariasjoner” 26. mai. Bakgrunnen for kunst i Østfløyen er den rikholdige kunst- og gjenstandssamlingen som finnes i hovedbygningen, hjemmet etter Morten Leuch d.y., Peder Anker og hans etterkommere.
Det forteller kunstrådgiver Nina Sørlie i Kunstkompetanse.
– Utgangspunktet for utstillingen er fire marmorskulpturer som til vanlig har sin faste plass i den kulturhistoriske utstillingen i museet. Med utstillingen stilles de ut i en ny sammenheng, og sammen med øvrige, håndplukkede verk forteller de en spennende historie. Man beveger seg fra kopier av antikke verk via kjente norske billedhuggere fra 1800- og 1900-tallet, til samtidskunstneres tanker rundt materiale, teknikk og det konseptuelle i skulpturen i dag, forteller kunsthistorikeren.
I dag slippes ny episode av Kunstpraten, hvor kunsthistoriker Karin Hellandsjø er gjest hos Kari. Hun snakker om kunstnerskapet til priskometen Anna-Eva Bergman. Episoden kan du høre her, og i denne artikkelen kan du lese om prisutviklingen på kunsten til den norske kvinnen som bodde mye i utlandet og levde fra 1904 til 1989.