<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer
Flyr langt: Aker ASAs nye Falcon 8X med en prislapp på hele 505 millioner kroner landet på og tok av fra Fortaleza-Pinto Martins internasjonale lufthavn i byen Fortaleza helt nordøst i Brasil 11. mars i år. Foto: Juan C. Penha

Her er Røkkes nye jet til 505 mill.

Her er Kjell Inge Røkke og Akers splitter nye privatjet, Falcon 8X, til en prislapp på 505 millioner kroner. Det er den dyreste privatjeten noe norsk selskap eller milliardær har kjøpt inn.

– Når det gjelder privatfly, er det noe jeg mer enn gjerne forsvarer. Aker   har eid jetfly siden 2007, og vi vet hvor effektivt og nyttig det er å disponere et eget fly. Flyet er et arbeidssted, og reisen er en transportetappe for å følge opp Aker-eide selskaper med virksomheter i 30 land på alle kontinenter, skrev Kjell Inge Røkke i et aksjonærbrev til Akers aksjonærer tilbake i mars 2012, og la til:

– Flyet benyttes av Øyvind og meg, og ofte har vi med flere når saker skal behandles og diskuteres.

Pris: 505 millioner kroner

Den gangen forsvarte Røkke det planlagte innkjøpet av en Gulfstream G650 til i underkant av 400 millioner kroner, et kjøp som aldri ble gjennomført. Men nå har Røkkes børsnoterte investeringsselskap Aker ASA isteden fått levert en Falcon 8X som er over 100 millioner kroner dyrere enn Gulfstreamen. Falcon 8X-jetflyet, det nye flaggskipet til den franske flyprodusenten Dassault Aviation når det gjelder privatjeter, har kostet Aker ASA 505 millioner kroner i innkjøpspris.

Det er Akers kommunikasjonsdirektør Atle Kigen som henviser Kapital til Røkkes aksjonærbrev våren 2013, når bladet nå i 2020 spør hvordan Aker forsvarer overfor minoritetsaksjonærene å bruke så mye som en halv milliard kroner på en privatjet.

– Som du vet har vi ved flere anledninger vært tydelige og åpne om våre behov og formål med eget fly, skriver Kigen i en e-post.

Flyr lett til Brasil

Flyet, som er det nyeste og dyreste i sin klasse, har en rekkevidde på 12.000 kilometer. Det betyr at det uten mellomlandinger kan frakte Røkke og Eriksen fra Gardermoen helt til Australia eller, kanskje mer relevant, til Brasil, hvor Aker Solutions   har virksomhet. Flyet ble sist fotografert av en såkalt flyspotter 11. mars på en flyplass helt nordøst i Brasil, i byen Fortaleza. Det har åpenbart vært mye brukt siden det ble overlevert i fjor høst, da andre flyspottere har lagt ut en rekke bilder av flyet på flere flyplasser i Europa, inkludert alt fra Liverpool til  Düsseldorf og Amsterdam. Røkke og Eriksen kan ha med seg opptil 14 andre medarbeidere om flyet fylles helt opp.

Rebel's Tool: Kjell Inge Røkke har stort sett alltid fløyet privatfly. Her helt tilbake i 1999. Bildet er trolig tatt ombord i en Boeing Business Jet Røkke hadde døpt Rebel's Tool. Foto: Helge Hansen

Kigen: Markedsleie for privat bruk

Flyet driftes av Sundt Air på Gardermoen, som har spesialisert seg på å drifte privatjeter for norske milliardærer. På vegne av noen av disse leier Sundt Air også ut deres fly.

Ifølge Kigen må Røkke betale markedsleie for flyet dersom han eller et av hans private selskaper, som TRG AS, skal benytte Akers nye jetfly.

– Pris ved bruk av flyet settes av Sundt Air basert på det som er markedsleie for tilsvarende fly. Det er et oversiktlig marked. Prisen gjelder for alle selskaper som benytter flyet, selvsagt det samme for Kjell Inge Røkke privat og TRG, heter det fra Kigen.

Flyet fløy så sent som søndag 21. juni strekningen Gardermoen–Palma de Mallorca. Aker-ansatte på jobbseminar, eller utleid til markedspris til Røkke på tur til Middelhavets strender?

Kan fly til Sveits: Stein Erik Hagens nye Gulfstream G280, av typen vist på bildet her, tar den norske milliardæren raskt til Sveits så vel som New York. Foto: Gulfstream

Hagen kjøpte ny Gulfstream G280

Røkke er ikke den eneste milliardæren som nylig har investert i ny privatjet. Stein Erik Hagen kjøpte i fjor høst en Gulfstream G280. Det koster nytt cirka 200 millioner kroner (20,5 millioner dollar), og har plass til opptil ti passasjerer. Også dette flyet har god rekkevidde, dog ikke så lang som Røkkes. Hagen kan fly til Sveits på det årlige World Economic Forum, eller besøke sin datter Caroline der. Flyet fløy Gardermoen–Zürich så sent som søndag 21. juni. Eller han kan fly direkte fra Gardermoen over Atlanteren til New York. Hagen har både en leilighet på Manhattan og et hus på Hamptons, øst på halvøya Long Island.

Reitan har to fly

Også matmilliardær Odd Reitan og Jacob Hatteland (seriegründer med 4,4 milliarder kroner i formue i 2019) har investert i fly de siste årene. Reitan og hans to sønner har faktisk to fly. Begge to er av typen Dassault Falcon 2000LXS , kjøpt i henholdsvis 2015 og 2017. Kapital har anslått prisen på det siste til i overkant av 250 millioner kroner. Prisen for Hattelands en god del billigere Bombardier Challenger 350 var, ifølge regnskapene til selskapet som eier flyet, på 168 millioner kroner.

John Fredriksen flyr en stor Bombardier Global 6000 , Bjørn Rune Gjelsten flyr en Dassault Falcon 7X mens Petter Stordalen flyr en Bombardier Challenger 350. Se også oversikten under for de andre norskrelaterte milliardærene som disponerer egne luksusjeter.

Alle flyene i tabellen bortsett fra det som står på John Fredriksen er norskregistrerte. Fredriksens fly er registrert på Isle of Man. Opplysningene om Fredriksens fly er basert på andre norske medier. Og vi må ta et forbehold om at det kan være at Fredriksen kun leaser dette flyet, og at ikke et av hans selskaper eier det.

Sundt Air drifter

Alle de norskregistrerte flyene, inkludert også Røkkes hyttefly, driftes av Sundt Air. Men det er bare Olav Nils Sundes gamle Bombardier Challenger 604 fra 2002 og Jacob Hattelands Bombardier Challenger 350 som nevnes blant flyene som Sundt Air tilbyr til utleie. De andre milliardærene ser altså ut til å fly så mye selv at de ikke kan/har behov for å leie ut flyene sine.

Reportasjer
Næringsliv