<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Microsoft digitaliserte Norge fra hjemmekontoret

Pandemiens digitaliseringsboom gav uttelling for Microsoft Norge og administrerende direktør Kimberly Mathisen i fjor. Med 5,3 milliarder kroner i omsetning, over 70 prosent økning fra året i forveien, er IT-giganten en av vinnerne blant Norges 500 største selskaper.

Skyhøy vekst: Microsoft Norge-sjef Kimberly Mathisen forklarer at IT-selskapets skyhøye omsetningsvekst på over 70 prosent i fjor blant annet skyldes at markedet for skytjenester vokser kraftig. Foto: Bård Gudim
Næringsliv

– Å være digital har seilt opp til toppen av mange organisasjoners prioriteringsliste på grunn av pandemien. Det har vært et utrolig forretningsår, sier Kimberly Mathisen, administrerende direktør i Microsoft Norge, over video fra hjemmekontoret på Bygdøy. – Microsoft jobber sammen med nesten alle selskaper i landet og blir involvert i en bredde av sektorer, hvor noen gjør det svært godt, mens andre har det veldig tøft. Vi har fått kjenne på både de positive og negative effektene av pandemien.

Men for Microsoft Norge selv har pandemien stort sett slått positivt ut. Iallfall om vi ser på fjorårets regnskapstall.

Fra 2019 til 2020 økte omsetningen i Microsoft Norge med over to milliarder kroner, fra snaut 3,1 milliarder kroner til 5,3 milliarder kroner. Det tilsvarer en skyhøy omsetningsvekst på over 70 prosent.

Resultat før skatt økte også – med 40 prosent – fra 277 millioner kroner i 2019 til 388 millioner kroner i fjor.

Men det har hele tiden vært vår førsteprioritet å få landet til å gå rundt; en lærer, en student, en husholdning, et munnbind, og en lastebil av gangen.
Kimberly Mathisen, Microsoft

– Det har vært et sterkt år finansielt. Vi er fornøyd med veksten vi har hatt de siste par årene. Vi har også gjennomført en regnskapsmessig endring der Microsoft Norge i større grad selger produkter og tjenester direkte til lokale kunder og partnere i det norske markedet. Samtidig øker vi markedsandelen, sier Mathisen.

Digital “nødhjelp” til helse og utdannelse

Hun forteller at selskapets fokus det siste året har vært å hjelpe andre til å bli mer digitale.

– Når verden måtte bli digital, var de første som trengte vår hjelp helt klart lærerne i skolen, og helsesystemet. Det var en type “first response” vi måtte bistå med. Det var enestående. Det var ikke enkelt fra et teknologi- og skaleringsperspektiv, eller fra et respons-perspektiv, å være der vi måtte være. Men det har hele tiden vært vår førsteprioritet å få landet til å gå rundt; en lærer, en student, en husholdning, et munnbind, og en lastebil av gangen, sier Microsoft Norge-sjefen.

Selv om Microsoft, sammenlignet med mange andre organisasjoner, var forberedt på pandemien med tanke på digital infrastruktur og IT-sikkerhet, var det ikke bare enkelt å gjøre “absolutt alt” digitalt for en kundebase som var vant til å se IT-selskapets representanter på kontorene sine, ifølge Mathisen.

– Vi hadde et godt utgangspunkt som selskap, og var kanskje et av de mest privilegerte i verden til å bli digitale. Men likevel var det utfordrende å få våre 650 ansatte i Norge heldigitale.

Lært mye: Kimberly Mathisen, adm. dir. i Microsoft Norge, sier hun har lært mye om det å være leder under pandemien, og hvordan folk ønsker å jobbe når pandemien er over. – Responsen fra mennesker verden over er helt tydelig; folk vil ha hybride løsninger og fleksibilitet. Foto: Ole Berg-Rusten/NTB

– Vi har alle flere møter

I likhet med mange andre bedrifter måtte IT-selskapet tilpasse seg den nye hverdagen.

– Vi har lært mye om hva vi trenger for å jobbe fokusert, hvordan hormonene i kroppen vår fungerer, og hvor viktig det er å ta pauser og få folk bort fra kontorplassen.

Mathisen forteller at de blant annet har oppdaget såkalte walk and talk-møter, og mange har tatt Teams-møter på reise. De har også måttet sette grenser for jobbing på nettene.

– Det er lettere å arbeide døgnet rundt nå. Globalt har det blitt en massiv økning i møtevirksomhet. Det har økt med 2,5-gangeren. Vi har alle flere møter. Det er hverken sunt eller bærekraftig. Det er lett å være tilgjengelig når vi ikke burde være det, sier Mathisen.

– Folk vil ha hybride løsninger og fleksibilitet

Hun sier at velvære har vært et viktig fokusområde for Microsoft Norge under pandemien.

– Vi har lært at lederskap er mye mindre normativt. Det betyr at det er store variasjoner i hvordan folk har det. Én person elsker å jobbe hjemmefra, mens en annen person sliter veldig. Vi stålsetter oss for en hybrid fremtid hvor vi har muligheten til å være fleksible. Det er et fantastisk resultat fra et utfordrende år. Responsen fra mennesker verden over er helt tydelig; folk vil ha hybride løsninger og fleksibilitet.

Mathisen mener det vil bli enda viktigere for ledere å lytte til sine ansatte om hvilket arbeidsoppsett som passer hver enkelt best i tiden fremover.

– Våre gamle instinkter vil kicke inn igjen, men det vil være viktig for ledere å lytte. Lederskap er mer variabelt, mer tillitsfullt og mer hybrid.

Mye møter: Møtevirksomheten globalt har økt med 2,5-gangeren, ifølge Microsoft Norge-sjef Kimberly Mathisen. Hun mener det ikke er bærekraftig. – Det er lett å være tilgjengelig når vi ikke burde være det, sier hun. Foto: Microsoft Teams

Vokser inn i skyen

Foruten en stor endring i arbeidshverdagen til IT-selskapets ansatte har det også skjedd mye innovasjon, spesielt med den megapopulære Teams-applikasjonen.

– Vi har testet og pushet vår Teams-teknologi. Det er en krevende verden som vil at Teams skal bli enda bedre. Kundene krever forbedringer, og vi får en konstant flom av nye ideer. Vi hviler ikke på laurbærene. Vi har stor konkurranse der ute som er viktig for å pushe oss videre, sier Microsoft Norge-sjefen.

Skyen er den mest fremtidsrettede formen for digital transformasjon for en hvilken som helst organisasjon. Det har hjulpet veksten vår.
Kimberly Mathisen, Microsoft

Pandemiens digitaliseringsboom har, i tillegg til innovasjon, som nevnt bidratt til en sterk omsetningsvekst for IT-selskapet det siste året. Noe av veksten skyldes at markedet for skytjenester, en betegnelse for alt fra dataprosessering og datalagring til programvare på tjenere i eksterne tjenerparker tilknyttet internett, vokser kraftig.

– Skyen er den mest fremtidsrettede formen for digital transformasjon for en hvilken som helst organisasjon. Det har hjulpet veksten vår. Vi har den største skyplattformen i verden, sier Mathisen.

Nye digitale økosystemer

Hun mener hverdagen er mer dynamisk nå enn før pandemien, og tror flere bedrifter ønsker å bli kvitt endel unødvendig hardt arbeid, og endre produktiviteten gjennom videre digitalisering.

– Vi ser et stort moment til å få infrastrukturen over i skyen. I Norge blomstrer energi-økonomien med nye sektorer som vokser frem med den grønne overgangen til vind, hydrogen, batteri og alt det vi trenger for å bevege oss fremover.

Hun forklarer at dette vil kreve en ny form for digitalisering som vi ikke har sett tidligere.

– Det er et fysisk aspekt ved for eksempel karbonfangst, men det krever også et digitalt økosystem. De norske aktørene som bygger disse grønne energiselskapene skal ikke bare selge dette i Norge. Det krever dermed en digital representasjon slik at vi kan plassere verdi på karbonfangst i markedsplasser verden over. Det krever en digital verdikjede, sier Mathisen, og legger til: – Det har aldri vært en mer spennende tid enn nå. Når verden kommer ut på den andre siden av pandemien, må vi gripe dette momentet for å utvikle oss videre.