<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Bonanza i bruktbilmarkedet

Hvem skulle trodd: Eier du en bruktbil, gjerne en bensin- eller dieselbil, sitter du på en svært så ettertraktet vare. Og du må ikke få sjokk om bilbutikken henvender seg og spør om du vil selge.

Bilferien gav mersmak: Norgesferien i bil gav folk lyst på større, bedre og tryggere biler. Nå kommer de til bruktbilselgerne for å handle. Foto: Møller Mobility Group
Næringsliv

Å ha bakgården smekkfull av brukte biler har tradisjonelt ikke vært noe sunnhetstegn for en vanlig bilforhandler, snarere et lodd rundt nakken. Men det var før. Nå har bruktbil plutselig blitt gull. Hvorfor skal vi komme tilbake til. Og nå går Norges nest største bilgruppering, Bertel O. Steen, aktivt til verks for å slå kloa i dem. Kunder hos bilgiganten opplever å få mail hvor bilselgeren spør om de kan få kjøpe tilbake bilen de en gang solgte deg. Og de lokker med at du slipper den lovpålagte og to år lange reklamasjonsfristen mot skjulte feil og mangler overfor kjøper om du selger bilen til dem. Bare fyll ut et skjema, så kommer et uforpliktende tilbud. Hva skjer?

– Bransjen har generelt en utfordring på tilgang til brukte biler nå. Dette gjelder både i Norge og i Europa. Bertel O. Steen Detalj har innført noen proaktive tiltak for å avhjelpe dette og øke tilgangen på nyere brukte biler til kundene. Ett av mange tiltak er å være aktive i de kanaler der vi ser at biler fra våre merker allerede ligger ute for salg, og undersøke muligheten for å få tak i slike, sier Thorbjørn Myrhaug. Han er direktør for Bertel O. Steen Detalj, som har 37 forhandlere i Norge. Og Myrhaug fortsetter:

– Et annet tiltak er at vi i disse dager har sendt ut kundekommunikasjon på mail til et utvalg kunder som har kjøpt bil hos oss de senere årene, der målet er å få inn nyere bruktbiler. Vi vet at det alltid er noen som ønsker å bytte i en nyere bil, eller som har fått et annet bilbehov. Dette gjelder flere bilmodeller. Det er derfor et godt tilbud til de som ønsker å selge sin nåværende bil – uansett alder på bilen, forteller han.

Bransjen har generelt en utfordring på tilgang til brukte biler nå. Dette gjelder både i Norge og i Europa.
Thorbjørn Myrhaug, direktør Bertel O. Steen Detalj
Bruktbilsug: Thorbjørn Myrhaug, direktør for Bertel O. Steen Detalj, går drastisk til verks for å fylle på i bruktbilhallene. Foto: Bertel O. Steen

Norgesferie påvirker etterspørsel

– Vi har hørt at bruktprisene nærmer seg nybilpris i noen ekstreme tilfeller. Hva kan du si om dette?

– Generelt har etterspørselen etter bruktbiler økt det siste halvannet året. Det kan ha en sammenheng med coronapandemien, der folk kan ha synes det var tryggere å bruke bil enn å reise kollektivt sammen med mange fremmede mennesker. I tillegg ble kjøpekraften vridd vekk fra utenlandsreiser og opplevelser, og mange bestemte seg for å ha norgesferie med bil. Det er nok også en god del familier som har kjøpt en bil nummer to til husstanden i denne perioden. I sum har dette gitt et sterkt bruktbilmarked med færre biler til salgs og følgelig høyere priser.

– I hvilke segmenter merker dere størst etterspørsel?

– Et trekk der bruktbil skiller seg fra nybilsalget, er at det er større etterspørsel etter diesel- og bensinbiler som bruktbiler. Vi ser også en økt etterspørsel etter større biler og syvsetere. Det kan også ha en sammenheng med at mange har vært på norgesferie de siste to årene og har ønsket en nyere, sikrere og større bil, sier Bertel O. Steen-toppen. En annen forklaring på bruktetterspørselen er leveringsproblemene bilbransjen opplever for nye biler.

Et trekk der bruktbil skiller seg fra nybilsalget, er at det er større etterspørsel etter diesel- og bensinbiler som bruktbiler.
Thorbjørn Myrhaug, direktør Bertel O. Steen Detalj

– I likhet med andre teknologibaserte bransjer opplever bilbransjen utfordringer med tilgangen til såkalte mikrochips. Dette er små databrikker som brukes i en rekke elektroniske produkter, deriblant biler. Denne viktige komponenten har dessverre blitt mangelvare på tvers av bransjer i hele verden, noe som forstyrrer produksjon av en rekke varer. Det er en situasjon som er uoversiktlig og som man beklageligvis må være forberedt på at kan vare også inn i 2022, avslutter Myrhaug.

Gjør gull av diesel

Mens elbilene stjeler mye oppmerksomhet i mediene, går nesten halvparten av landets bilpark fortsatt på diesel. Og at fossile biler fortsatt er god butikk, kan Norges største Ford-forhandler, RøhneSelmer med fem bilanlegg i Stor-Oslo, skrive under på. I fjor leverte selskapet rekordomsetning på over en milliard kroner, med et driftsresultat på nær 25 millioner.

– Bruktbil er et eget fagfelt, og vi tror at markedet fremover kommer til å være bra, sa RøhneSelmer-eier Christian August Selmer til Kapital i august – og han fikk helt rett. RøhneSelmer vil ta ytterligere grep om bruktbilmarkedet og etablerer ny bruktbilforretning ved hovedflyplassen på Gardermoen, slik kan man betjene kunder fra hele landet som flyr inn og kjører hjem i ny, brukt doning.

Bruktbil er et eget fagfelt, og vi tror at markedet fremover kommer til å være bra.
Christian August Selmer, RøhneSelmer

Bruktbilansvarlig i leasinggiganten LeasePlan, Trond Nordal, følger bilmarkedet svært tett og gjør samme observasjon.

– For kurante bruktbiler er det selgers marked, uavhengig av om det er bilforhandlere eller private selgere. Interessant nok ser vi at brukte diesel- og bensinbiler er noe av det hotteste, og har gått mest opp i pris. Elbiler spriker litt mer. Her er rekkevidde viktig for mange kjøpere. Men også disse selges generelt kjapt, forteller Nordal til TV 2s bilsatsing Broom.

Fossil etterspørsel: Det er bensin- og dieselbilene som er hetest i bruktbilhallene i Norge for tiden. Når det gjelder brukt elbil, er folk mer kresne på rekkevidden. Foto: Møller Mobility Group

Går i sosiale medier

Også Norges største bilgruppe, Møller Mobility Group, er på jakt i bruktmarkedet, om enn på noe mindre pågående vis enn Bertel O. Steen.

– Møller Bil har hatt flere kampanjer i sosiale medier, der vi informerer kunden om at vi gjerne kjøper bil. Vår erfaring er at det er mange bileiere som ikke er klar over denne muligheten. De fleste forbinder salg til oss med innbytteordning ved kjøp av nye biler. Det er utelukkende våre egne merker vi kjøper tilbake, presiserer Kjell Korsgård, leder for brukte biler i Møller Bil, som har Norges største bruktbilutvalg av Volkswagen, Audi, Skoda og Seat.

Møller Bil har hatt flere kampanjer i sosiale medier, der vi informerer kunden om at vi gjerne kjøper bil. Vår erfaring er at det er mange bileiere som ikke er klar over denne muligheten.
Kjell Korsgård, Møller Bil

– Hvordan vil du beskrive bruktbiletterspørselen for deres merker?

– Etterspørselen har vært stabilt god, og det er ingen større endringer i forhold til tidligere. Det er viktig å presisere at lagersituasjonen er bedre i år enn den var på samme tid i fjor, dette legger jo også føringer for bruktbiletterspørselen, svarer Korsgård.

– Hvor lenge vil bruktbiletterspørselen være så høy som nå, tror du?

– Det er knapphet på brukte biler i hele Europa. Foreløpig er det vanskelig å si noe sikkert, for situasjonen påvirkes av når produksjonskapasiteten hos produsentene øker, noe som igjen vil øke antall innbyttebiler. Men vi ser for oss en nokså trang tilgang på brukte biler det neste halve året, svarer Korsgård.

Populær nykommer: Tesla Model Y har kommet i store lass og dominerer nybilstatistikken med 3.500 registreringer bare i september. Foto: Håkon Sæbø

Rekordår etter åtte måneder

At det er fart i bilbransjen viser tallene fra Møller Mobility Group. De har allerede tatt igjen rekordåret 2020 etter bare åtte måneder, skriver Bilnytt.no. Resultatene forbedres på alle forretningsområder. Det er god etterspørsel, høyere snittpriser på nye biler, et sterkt bruktbilmarked, samt god omsetningsutvikling og effektivitet i servicemarkedet, melder Møller-konsernet.

Ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har det aldri før vært registrert så mange nye biler i en septembermåned som i 2021. En del av forklaringen er at nykommeren Tesla Model Y har kommet i stort antall på skip til Norge. Elbilmodellen står alene for 3.500 nyregistreringer. Så langt i 2021 er det registrert 128.856 nye personbiler i Norge. Det er en økning på mer enn 35 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Elbilandelen har økt med 12 prosent, og utgjør nå 62,5 prosent av nye biler så langt i år, melder OFV. Det høye elbilsalget bør glede norske stortingspolitikere, som har satt som mål at alle nye person- og varebiler skal være nullutslippsbiler i 2025. Men problemet er at mange bilfabrikker ikke greier å levere etter planen.