Denne våren har optimismen i reiselivet endelig kunnet blomstre igjen, og at nordmenn flest nå både kan (og tør) reise, merker både store og små hotellaktører i Norge.
Ferske tall fra blant annet NHO Reiseliv viser at samtlige av de seks største hotellbyene i Norge, inkludert Gardermoen, har langt høyere bookingnivå foran årets sommer sammenlignet med i fjor. Og administrerende direktør, Kristin Krohn Devold, sier hun håper det blir tidenes sommer for norsk reiseliv.
− Det er særlig gledelig å se at både Oslo og Bergen har langt høyere bookingnivå i år, da halvparten av deres hotellrom sto tomme i fjor sommer, fortsetter Krohn Devold.
To av de største hotellaktørene i Norge, Scandic Hotels og Nordic Choice Hotels, rapporterer også om en positiv oppsving i bookingnivået i år.
Mange av våre destinasjoner er nesten fullbooket hele uken. Torgeir Silseth, adm. dir. i Nordic Choice Hotels
– Det har gått fra null til hundre med masse oppdemmet reiselyst hos folk, i tillegg til at konferanse- og forretningsmarkedet endelig er kommet i gang igjen. Mange av våre destinasjoner er nesten fullbooket hele uken, og det er gledelig etter to år med restriksjoner og nedstengninger, sier Torgeir Silseth, administrerende direktør i Nordic Choice Hotels, Nordens nest største hotellkjede som ble stiftet av hotellkongen Petter Stordalen i 1990.
Livlig: Torgeir Silseth, adm. dir. i Petter Stordalens Nordic Choice Hotels, gleder seg over hvor livlige hotellene igjen er med brylluper, konfirmasjoner, konserter og arrangementer som endelig kan avholdes igjen. Foto: Krafftwork/Nordic Choice Hotels
Silseth mener det er flere grunner til de gode besøkstallene nå.
– Vi så også under pandemien at med en gang man fikk lov å reise og gå ut og spise middag med et glass vin til, så eksploderte bookingene. I tillegg er våren og mai preget av fridager og inneklemte dager som gjør at mange benytter muligheten til en god opplevelse.
De som spådde reiselivets død, tok skammelig feil. Torgeir Silseth, adm. dir. i Nordic Choice Hotels
Nordic Choice-sjefen merker hvor livlige hotellene igjen har blitt, med en “oppdemmet bølge” av konserter, arrangementer, brylluper, feiringer og konfirmasjoner.
– De som spådde reiselivets død, tok skammelig feil, og vi gleder oss over at mange nå vil ut og oppleve ting og møtes igjen. Enkeltdager er vi på rekordnivå, men vi har fortsatt et stykke igjen til 2019-nivå, selv om Oslo for eksempel har et snittbelegg som er syv prosent høyere for våre hoteller nå i mai enn i 2019, sier Silseth.
Mot normalen: Britannia går, ifølge hotelldirektør Mikael Forselius, mot en mer normal sommer, som i 2019. Med færre forhåndsbookinger i juli. Men han tror fortsatt på en “knakende god sommer”, og frister med daglig afternoon tea i Palmehaven, tema sjømat på programmet hver kveld, matfestival og konserter med artister som Veronica Maggio. Foto: Wil Lee-Wright / Britannia
Fortsatt 85–90 prosent norske gjester
Også i Trondheim, på Odd Reitans hotelldrøm som ble virkelighet, Britannia, merkes lettelsene etter pandemien.
– Da vi gikk inn i pandemien forsvant utenlandsmarkedet, og forretnings- og konferansemarkedet. Men vi har klart oss bra med ferie- og fritidsreisende gjennom pandemien. Vi har generelt hatt fullt når vi har hatt lov til å holde åpent, sier hotelldirektør Mikael Forselius.