<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Oppkjøpskongen

Han ble sjef i en alder av 30. Året etter pantsatte Ole Rugland alt han eide og overtok eierskapet. Derfra utviklet han Skanem til å bli en av verdens ledende etikettprodusenter.

Hands on: Ole Rugland mener at personlig engasjement har vært viktig for Skanems suksess. Foto: Andreas Klemsdal
Næringsliv

Som daglig leder i Skanem var Ole Rugland uenig i strategien. Det endte med en management buyout. I årene som fulgte kjøpte han opp en hel del selskaper, og virksomheten vokste fra å være en lokal produsent til å bli en ener på sitt felt langt utenfor Norges grenser. I september i fjor verdsatte Kapital industribyggerens formue til 1,5 milliarder kroner.

– Da jeg kom inn, var selskapet eid av et PE-fond. Vi hadde ikke samme langsiktige tenkning. Det var jeg som tok initiativet, og prosessen var unnagjort på noen få uker. Jeg har aldri angret, sier han.

Ny æra

Skanem het opprinnelig Stavanger Blikktrykkeri og Maskinverksted og har røtter tilbake til begynnelsen av forrige århundre. Den gang produserte selskapet kun metallemballasje. Da Ole Rugland kom inn, startet imidlertid en ny æra.

– Vi bygde oss opp gradvis, og har ekspandert fra å være norsk, til skandinavisk til europeisk og nå sist til å bli en global aktør, forteller han.

Det startet med erhvervelse av flere små bedrifter, og på et tidspunkt var Skanem den eneste produsenten igjen i Norge. Senere avtok markedet for blikkbokser. Da kjøpte konsernet SE-Labels av børs. Siden har fokuset vært vekst innen etikettproduksjon gjennom ytterligere oppkjøp og nyetableringer i flere land. Fra investoren overtok til i dag har omsetningen økt fra 40 millioner til to milliarder kroner.

– Jeg var rimelig trygg på at dette var noe jeg skulle få til. Jeg hadde jobbet i selskapet i halvannet år da jeg overtok, og var kjent med både markedet, kundene og organisasjonen.

– Var planen rask vekst fra dag én?

– Ja. Jeg så fort at størrelse var av betydning for god lønnsomhet. Markedet i Norge var på vei ned, og med begrensede finansielle ressurser måtte jeg i første omgang vokse gjennom oppkjøp av mindre aktører.

Hands on

Ifølge Rugland var den viktigste ingrediensen for å lykkes at han brukte god tid på å sette seg inn i både utfordringer og muligheter før et eventuelt oppkjøp. Personlig engasjement har også vært svært viktig.

– Jeg var hands on og sterkt involvert i hele prosessen, fra informasjonsinnhenting og analyse til gjennomføring av transaksjonen. God planlegging og gjennomføringsevne er nøkkelen.

For å lykkes med en snuoperasjon må man stille diagnosen raskt, hevder investoren.

– Gjør deg kjent med organisasjonen, snakk med og lytt til både ledelsen og de ansatte. Deretter må du ta de nødvendige beslutningene og stå fast ved dem.

Rugland har imidlertid aldri vært spesielt glad i å overta selskaper som krever umiddelbare ryddeprosesser.

– Vår strategi har hele veien vært buy and build. Vi har stort sett valgt å gå inn i konkurrenter med sunn økonomi. Deretter har vi forbedret resultatene gjennom å utnytte synergier til eksisterende virksomheter.

I fjor kom nyheten om at Rugland skulle selge det meste av livsverket til et amerikansk gigantselskap for en hemmelig milliardsum. Gevinsten skal hovedsakelig investeres i nye prosjekter.

– Ja. En gang industribygger, alltid industribygger. Det er å bygge jeg liker aller best.