<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

– Mange nyansatte kommer direkte fra russefeiringen

– Vi har jobbet med varslingssaker i over 10 år nå, og i dag er vi varslingspunkt i nesten 50 selskaper, sier Gunnar Holm Ringen i PwC.

Mobbing og trakassering: Nå handler varslingssakene ofte om mobbing, trakassering og dårlig arbeidsmiljø, ifølge Gunnar Holm Ringen. Foto: Iván Kverme
Næringsliv

Ringen er advokat, statsautorisert revisor og leder for “Granskning & Compliance og Sikkerhet” i PwC.

– Da vi startet opp med denne typen oppdrag, var det stort sett juks med reiseregninger og annen økonomisk svindel det dreide seg om. Denne typer saker ser vi mye mindre av. Hovedårsaken er sannsynligvis at fokuset på internkontroll er blitt større og bedre. Ny teknologi har også ført til at mulighetene til å avsløre denne typen svindel er blitt betydelig enklere.

Nå handler varslingssakene ifølge Ringen ofte om mobbing, trakassering og dårlig arbeidsmiljø.

– Dette er sannsynligvis også et resultat av generelle trekk i samfunnet. Strukturene i det norske arbeidsmarkedet er blitt flatere, og det er et langt større fokus på ivaretagelse av og å ha en kultur for å si ifra nå enn for ti år siden.

Evaluering av Forsvaret

Etter at det over flere år nå har vært stort fokus på varslingssaker i Forsvaret, besluttet forsvarssjefen i juni at det skulle gjennomføres en ekstern og uavhengig evaluering av etatens system for varsling. Etter en anbudsrunde ble oppdraget tildelt PwC.

– Vi begynte for alvor å jobbe med dette i august, og vi har i hovedsak vært jurister i teamet. Det er seks jurister pluss meg som har vært med, og vi har også hatt med en statsviter og en håndfull revisorer som har vært med på å strukturere opp de enkelte varslingssakene. Når vi overleverer rapporten til Forsvaret, har vi nok brukt tett opp mot 2.000 arbeidstimer på denne evalueringen, sier Holm Ringen.

PwCs gjennomgang av en rekke varslingssaker i Forsvaret medfører ikke noen gjenåpning eller vurdering av enkeltsakers innhold eller utfall.

– Vårt mål har vært å bidra til at Forsvaret skal klare å håndtere varslingssaker på en enda bedre måte i fremtiden. Bakteppet har naturligvis vært de enkelte varslingssakene, men vi har også brukt mye tid på å gå inn i måten Forsvaret har organisert og rigget sitt varslingssystem på.

Alltd beredt: Strukturen i Forsvaret er hierarkisk, og soldatene er på jobb nærmest 24 timer i døgnet. Foto: Stian Lysberg Solum/NTB

Desentralisert struktur

Det norske forsvaret har ifølge PwC-advokaten en desentralisert struktur når det gjelder varslingssaker.

– Styrken ved den desentraliserte strukturen er at sakene skal løses der de oppstår, mens utfordringen er at man lokalt kan slite med kompetanse, kapasitet eller habilitet.

I tillegg har Forsvaret flere særtrekk sammenlignet med det sivile samfunnet.

– Forsvaret får 10.000 ansatte hvert eneste år, mange direkte fra russefeiringen. De klarer å få soldatene opp klokken 7 om morgenen, og de klarer å få dem til å pusse våpen og marsjere i takt. Strukturen er eksempelvis svært hierarkisk, soldatene er på jobb nærmest 24 timer i døgnet, skillet mellom jobb og fritid kan viskes ut, og mange ledere er veldig unge. Forsvaret har også et eget politi, et eget regelsett og egne reaksjonsformer. Det er klart at dette byr på særskilte sårbarheter, som kan fordre andre tiltak og løsninger enn for andre virksomheter, og dette er noe av det vi har sett på og kommet med noen innspill til, sier Ringen.

Ringen og teamet i PwC har gått igjennom cirka 60 varslingssaker, som bare er et lite utvalg av det totale antallet varslingssaker i Forsvaret i løpet av de seneste årene.

– Vi har sett på varslingssakene for å komme med innspill til ytterligere forbedringer av Forsvarets oppsett for å håndtere varslingssaker og saksgang. Vi overprøver ikke Forsvarets konklusjoner, selv om det nok har vært enkelte som enten har ønsket eller vært bekymret for at vi skal kritisere og overprøve de konklusjoner som har blitt tatt. Det har imidlertid ikke vært vårt mandat.

Tredelt beskrivelse

Rapportens beskrivelse av situasjonen er tredelt.

– Vi har sett på rutiner og oppsett, saksbehandlingen i endel saker og hvordan saker har blitt fulgt opp etter det er konkludert med kritikkverdige forhold. Kildene våre har vært skriftlige rutiner, enkeltsaker og et førtitalls intervjuer.

Basert på PwCs observasjoner mener Ringen blant annet at Forsvaret bør se på en viss form for sentralisering av varslingshåndteringen, for å sikre større kapasitet, kompetanse og habilitet på endel saker.

– Samtidig er det viktig å opprettholde styrkene ved å håndtere saker på lavest mulig kompetent nivå ved å styrke denne muligheten gjennom enda større fokus på lokal kompetansehevning. Vi foreslår også å tydeliggjøre enkelte sentrale aktørers rolle, slik at det blir lettere å finne lokale løsninger med sentral støtte. Vi synes nok også det er viktig for Forsvaret å ha god oversikt over i alle fall alle alvorlige saker, så mulighetene for enhetlig behandling styrkes, sier Gunnar Holm Ringen.