<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

– Gourmetbutikk for bilinteresserte

Luksusbilselger Thomas Øvreseth legger egenkapital og 30 års erfaring i potten når han åpner sin egen, merkeuavhengige butikk for nyere brukte sportsbiler, SUVer og klassiske biler.

Legger lista høyt: En av de første bilene Thomas Øvreseth presenterer i den nye butikken er en Aston Martin Rapide S, som han solgte ny i 2018. Bilen har en 560 hk V12-er og kostet ny 3,2 millioner kroner. Foto: Gorm Kallestad/NTB
Inside

52-åringen bruker et bilde fra matvarebransjen når han skal beskrive sitt konsept.

– Det er greit å handle på Coop eller Meny. Men jeg ønsker å lage bilbransjens svar på Maschmanns eller Fjelberg. Noe man tyr til når man skal unne seg noe litt ekstra, sier Øvreseth.

Det er greit å handle på Coop eller Meny. Men jeg ønsker å lage bilbransjens svar på Maschmanns eller Fjelberg.
Thomas Øvreseth, luksusbilselger

I mange år representerte han britisk luksus som Jaguar, Land Rover og Aston Martin i Norge gjennom Insignia på Oslo øst, før han og sine tidligere partnere solgte bilbutikken til Bilia i fjor. 

I mai–juni gjør han comeback og åpner opp for alle bilmerker i en ny butikk på over 500 kvadratmeter, pluss 235 kvadratmeter terrasse, på Hvalstad i Asker – i et lokale som forhåpentligvis blir blikkfang for titusenvis av bilister på E18.

– Jeg har lekt med tanken i noen år og bestemte meg i september i fjor. Høsten har jeg brukt til konseptutvikling, kalkyler, finne lokaler og pleie samarbeidspartnere. Nå er det bare å vente på ombyggingen slik at lokalene blir tilpasset vår bruk, sier Øvreseth.

Mindre prissensitive kunder

– Det er spådd økonomisk nedtur i en usikker verden. I tillegg flyter bilbransjen i Norge over av brukte biler. Er dette rett tidspunkt å starte en ny bruktbilbutikk?

– Ja, det kan du si, smiler bilgründeren.

Merkeuavhengig: Thomas Øvreseth åpner opp for alle merker i sin nye luksusbilbutikk i på Hvalstad i Asker. Foto: Gorm Kallestad/NTB

– På den andre siden er det jo relativt god stabilitet i norsk økonomi, og usikre tider har jeg vært igjennom før. Så jeg tenker at man må prøve, men naturligvis ha et veldig fokus på kostnadskontroll og likviditetsstyring, sier han og legger til:

– Det er også en grunn til at jeg har valgt å konsentrere meg om premium- og luxury-segmentet. Disse kjøperne er mindre sensitive for svingninger i økonomien. Det er mange bemidlede mennesker i Norge, som er vant til å kjøre fin bil og som har lyst på ny, fin bil.

Det er masse mennesker i Norge som har veldig mye penger, som er vant til å kjøre fin bil og som har lyst på ny, fin bil.
Thomas Øvreseth, luksusbilselger

Proff salgshjelp

Luksus selger nemlig som aldri før. Det blant annet viser tallene fra Porsche og Mercedes-Benz. Deres elbiler i toppsjiktet har satt ville salgsrekorder.

– Jeg har hørt at det er solgt flere Porsche Taycan siden den kom i 2020, enn det er solgt Porscher i Norge noensinne. Det er solgt flere Mercedes EQS, som er luksuselbilen til Mercedes, på halvannet år, enn hva man av solgt S-klasse i Norge siden den kom på 1970-tallet. Men med levekostnads- og renteøkning har mange kjøpere tatt seg vann over hodet og vil selge. Det er vanskeligere å selge bilen privat nå enn tidligere, så flere trenger hjelp av profesjonelle, sier Øvreseth, som satser på å selge en god del biler i kommisjon. 

I tillegg kommer håndplukkede spesialbiler kjøpt inn via et stort nettverk i Europa, samt klassiske biler, altså kjøretøy som er mer enn 20 år gamle.

– Det er mange som har lyst på en klassisk sportsbil, men som kanskje ikke har tid til å finne den rette bilen, eller vet hvordan man skal gå frem, og som trenger assistanse. Eller de har behov for å ta vare på bilene sine. Det kan jeg hjelpe til med, være deres rådgiver og/eller en slags concierge på feltet.

Hvem blir kundene dine?

– Mange av de kundene vi kommer til å selge bil til er først og fremst kvinner og menn med god økonomi, som har bilinteresse over gjennomsnittet. I dag, hvor det har blitt mange store bilforhandlere og grupperinger, så er alt blitt veldig effektivt. Men man har tatt vekk litt av den hyggelige prosessen og opplevelsen ved å handle bil. Det har jeg tro på at mange savner og er interessert i. Og siden vi er et lite firma, hvor jeg er eier og driver firmaet selv, har vi en helt annen mulighet til å svinge oss rundt og levere topp, personlig service, sier Øvreseth.

Han eier 66 prosent av det nye foretaket, mens resten eies av en såkalt silent partner.

Den nye bilbyen i vest

I de senere år har selgere av luksusbiler samlet seg på Billigstad i Asker, en avkjøring på E18 før Holmen og Hvalstad, hvor Øvreseth har leid lokaler.

– Der har du jo alle, med unntak av Mercedes-Benz: Audi, Porsche, Jaguar, Land Rover, Bentley, Aston Martin, Lamborghini, Ferrari og Maserati. Grunnen er at det er vanskeligere å finne egnede lokaler i Oslo, og mulighetene for prøvekjøring på E18 er ypperlige. I tillegg bor en veldig høy konsentrasjon av kundene i dette segmentet i Oslo vest, Bærum og Asker, forteller Øvreseth.

På Billingstad ligger også aktøren som ligner mest på konseptet til Øvreseth AS. By Medhus, butikken til Olav Medhus, selger også brukte sportsbiler og muskuløse SUVer.

Vi opererer jo et lite marked, så de som er interessert i spesielle biler, vil sikkert vurdere både By Medhus og Øvreseth.

– Hva skiller dere?

– Jeg vil si at vi kanskje har litt forskjellig interesse for bilmerker, og hva vi synes er fint og ikke. Vi har nok litt forskjellig smak og stil. Det tror jeg bare er fint for begge parter, fordi kundene er jo forskjellige.

– Du legger deg i et mer konservativt segment?

– Ja, det kan man kanskje si.

Hvem som vinner kampen om gourtmetkundene innenfor bil, gjenstår å se. Øvreseth har som mål å selge 60–70 biler i oppstartsåret. I 2025 er målet rundt 200 biler pr. år.

Satser på service: Thomas Øvreseth vil tilby spesielle og gode kundeopplevelser. Det tror han folk med god råd savner. Foto: Gorm Kallestad/NTB