<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Dumper brukte luksusbiler

De to superbilene til Kjell Inge Røkke fikk Finn-brukerne til å klikke i vilden sky, men det er mange flere enn skatteflyktninger som prøver å kvitte seg med dyre biler for tiden.

Hyllevarmer: Kjell Inge Røkkes super-Ford til 12 millioner er fortsatt til salgs.  Skjermbilde: Finn.no
Inside

Det er få som vet mer om hva nordmenn begjærer enn analytikerne i Finn.no. Og når det dreier seg om bil, ser forretningsutvikler Terje Dahlgren noen ganske klare trender. Utbudet av brukte luksusbiler går for eksempel rett til himmels.

– I første kvartal ble det totalt publisert om lag syv prosent flere biler på Finn, sammenlignet med samme periode i fjor. Men ser vi på biler annonsert til 1,3 millioner kroner eller mer, er det kommet svært mange flere objekter til bruktmarkedet, sier Dahlgren, som kan vise til hele 51 prosent flere kostbare biler til salgs i denne perioden. 

Også antallet biler i denne kategorien som markeres “solgt” eller avpubliseres øker kraftig, men ikke like mye som de nye som kommer til, hvilket betyr at varelageret for dyre biler øker. Det samme gjelder liggetiden.

Ser vi på biler annonsert til 1,3 millioner kroner eller mer, er det kommet svært mange flere objekter til bruktmarkedet.
Terje Dahlgren, forretningsutvikler i Finn.no
Solgt: Kjell Inge Røkkes 1966 Shelby GT40 er fjernet fra nettet og har trolig funnet ny eier. Skjermbilde: Finn.no

– I snitt økte publiseringstiden for biler med prislapp fra 1,3 millioner kroner og oppover med 15 dager fra januar til april, sier Dahlgren.

For mer normale biler i prisintervallet 500.000 til 700.000 kroner har Finn.no registrert en økning på 13 prosent i publiserte annonser, men her er det god balanse i tilbud og etterspørsel.

Det snur for elbil

Tilbudet av brukte biler med fossile drivlinjer holder stand. For de tre siste månedene utgjorde dieselbiler og bensinbiler henholdsvis 45 og 20 prosent av bilene som ble markert “solgt” eller fjernet fra plattformen, mens andelen for elbiler er drøyt 20 prosent.

– Vi ser at publiseringstiden for elbiler er i ferd med å øke, og snittprisen er nedadgående. Fra fjerde kvartal i 2022 til første kvartal i år falt snittprisen fra 450.000 til 409.000 kroner, og publiseringstiden økte med åtte dager, sier Dahlgren.

Han antar at dette har å gjøre med prisjusteringene på flere nye elbilmodeller etter 13. januar i år. Flere medier kunne blant annet melde at man måtte ut med hele 120.000 kroner mindre for den rimeligste versjonen av Teslas Model Y denne måneden.

– Hva er mest oppsiktsvekkende med bilstatistikken på Finn.no?

– Det mest oppsiktsvekkende nå er hvordan snittprisene på elbiler snur. I utgangspunktet burde snittprisen øke, fordi mange dyrere elbiler ankom markedet to til fem år tilbake i tid. Disse elbilene finner nå veien til bruktmarkedet, sier Dahlgren.

Han har tidligere sett mange eksempler på nye elbiler som har blitt flippet på Finn til en lik eller høyere pris enn hva den kostet ut fra forhandler.

– Historisk sett har det vært selgers marked på elbil, men nå har omslaget kommet, sier han. 

Historisk sett har det vært selgers marked på elbil, men nå har omslaget kommet.
Terje Dahlgren, forretningsutvikler i Finn.no

– Etterspørselen har rett og slett vært større enn tilbudet, men nå ser det ut som at denne situasjonen er i ferd med å snu. Det er nok flere årsaker til at vi ser denne trenden, men innføringen av vektavgift og moms, sammen med prisreduksjoner fra store elbilmerker, er nok gode bidragsytere til denne trenden.

Populært med diesel og bensin

Finn-analytikeren merker seg også hvordan dieselbilen holder stand.

– Det kommer så å si ingen nye dieselbiler til markedet, og når etterspørselen holder seg såpass godt, blir det rift om de mest populære objektene som er igjen i markedet.

Varsler omslag: Det mest overraskende er hvordan snittprisene på elbiler snur. I utgangspunktet burde snittprisen øke, fordi mange dyrere elbiler ankom markedet to til fem år tilbake i tid, sier Terje Dahlgren, forretningsutvikler i Finn.no. Foto: Privat

Snittprisen på dieselbiler har faktisk økt fra 192.000 til 198.000 kroner fra fjerde kvartal i fjor til første kvartal i år. Snittprisen for bensinbiler økte også fra 206.000 til 217.000 kroner i samme periode.

Men ikke noe er så populært på Finn.no som helt spesielle biler, som gjerne blir løftet frem av pressedekning og går viralt.

– I første kvartal fikk vi inn et par helt spesielle biler, en Ford GT og en Shelby GT40 som visstnok tilhørte en kjent person. Disse bilene fikk medieomtale, og antallet visninger på Finn gikk i taket, men her er det nok mange nysgjerrige og en god del drømmere som skal inn og ta en kikk, vedgår Dahlgren.

Den dyreste av Røkkes biler, en 2018-modell Ford GT med utropspris på 12 millioner kroner, ligger fortsatt ute for salg. I annonsen heter det at superbilen har 657 hestekrefter og skal klare 0–100 km/t på 2,8 sekunder. Den andre bilen, en 1966 Shelby GT40 50th Anniversary, ble priset til omtrent halvparten og er ikke lenger å finne på plattformen.