Det er ikke alle som er underkastet rentepisken og må spørre banken om lov til å kjøpe seg ny bil. Fra årsskiftet og frem til 23. mai er det solgt 313 nye biler med mer enn 500 hestekrefter i Norge. Altså kjøretøy med et solid kraftoverskudd. Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS.
De fleste av disse bilene koster rundt to millioner kroner, noen koster enda mye mer. Største enkeltstående motor i disse finner man i Ferrari 812 Competizione, som har en V12er med 825 bensindrevne gamper under panseret. I tillegg er det hittil i år registret ytterligere to biler fra den italienske sportsbilprodusenten, en Portofino med V8er og en 296 GTB, som er en ny plug-in-hybrid med V6er pluss elmotor, som til sammen yter 830 hk.
Ifølge markedssjef hos importøren Formula Auto, Kristoffer Strømme, har man solgt enda flere Ferrarier enn OFV-statistikken viser. Hvor mange vil han ikke kommentere.
– Vi har ikke merket noen nedgang. Folk er fortsatt veldig interessert i merket. Mer enn oppgang eller nedgang i økonomien er vårt salg påvirket av hvilke modeller som blir gjort tilgjengelige for oss av fabrikken. Jeg tror merkene på nest øverste hylle merker omslaget i økonomien mer, sier Strømme.
Mer enn oppgang eller nedgang i økonomien er vårt salg påvirket av hvilke modeller som blir gjort tilgjengelige for oss av fabrikken. Kristoffer Strømme, Formula Auto
Som Finansavisen har skrevet, overtok det danske selskapet Formula Auto importen av Ferrari og Maserati til Norge da Johnny Laursen i 2020 ble hovedeier både i Autoxo og Autoxo Sport, som tidligere var eiet 100 prosent av Michael Stang Treschow, arvingen etter Mille Marie Treschow. Da hadde Treschow tapt mange titalls millioner på sin sportbilsatsing. Nå eier han om lag 33 prosent av Formula Auto.
Ferrari med ledning: Den nye plug-in-hybriden 296 GTB gjør null til hundre på under tre sekunder. Foto: Ferrari
Tror verden skal opp og frem
Hos konkurrenten byMEDHUS, som holder til i samme nabolag på Billingstad i Asker, melder innehaver Olav Medhus om god etterspørsel etter sportsbiler i luksusklassen. Han importerer den britiske superbilen McLaren, har registrert tre nye biler på en måneds tid og regner med at flere eiere vil få sine biler på norske skilter utover i 2023.
Britisk moro: Thomas Kleven og Olav Medhus i byMEDHUS har overtatt importen av britiske McLaren og tror fortsatt på markedet for superbiler i Norge. Foto: Andreas Scheel
– Hvor lenge blir det produsert superbiler med bensinmotor?