<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

– Grunn til optimisme

– Vi forventer at vi må jobbe hardere for å få gode tilslag neste år. Men vi mener markedet fremdeles vil være meget godt, dog selektivt, sier Knut Forsberg, daglig leder hos Blomqvist Kunsthandel.

Nytt nivå: Gunnar S. Gundersens serigrafi “Sort sol” ble solgt for 152.000 kroner pluss omkostninger hos GWPA. I forkant var det vurdert til 60.000–80.000 kroner. Foto: GWPA
Investeringsanbefalinger

– Vi har allerede fått inn endel samlinger og er optimistiske for neste år, supplerer Pascal Nyborg hos Christiania Auksjoner.

Hans Richard Elgheim, som driver Grev Wedels Plass Auksjoner (GWPA), sier at det sterke kunstmarkedet i år har dratt nytte av en vedvarende sterk børs, et sterkt eiendomsmarked, lavt rentenivå og mye likviditet.

– Vi får se om alt dette varer ved, men vi mener at det er grunn til optimisme, sier han.

De tre aktørene melder om høyere omsetning i 2021 enn i 2020, og særlig nettauksjonene hos Blomqvist har hevet seg fra i fjor.

Det er fremdeles to større auksjoner som skal avholdes etter at dette skrives, og Kapital blir ikke overrasket om Munchs “Madonna”-litografi skulle bli årsbeste notering. Foreløpig tilhører den Hans Fredrik Gudes maleri “Fjordlandskap fra Balestrand”, som ble solgt for 4,1 millioner pluss omkostninger hos Blomqvist, og hvor kjøper var Nasjonalmuseet. Det er betydelig lavere enn i fjor da Theodor Kittelsens “Andersnatten” ble solgt for 14 millioner kroner pluss omkostninger på 3,5 millioner, også hos Blomqvist, og all-time high i Norge.

– Løftet seg markert

Det er satt flere rekorder på auksjon i 2021, deriblant for Kitty Kielland (også rekord for kvinnelig kunstner på auksjon), Bård Breivik og Johs. Rian. I juni ble Rian-verket “Blå pike med sitroner”, klubbet for 1,15 millioner kroner. 

– Prisene på Rian og Ludvig Karsten har løftet seg markert de siste to årene, sier Elgheim.

I september i år ble Karsten-bildet “Det røde kjøkken” solgt for 3,2 millioner kroner hos Blomqvist, mot vurdering på 600.000–800.000 kroner. Da GWPA forsøkte å selge bildet til samme pris i 2017, var det ingen som bød. Men GWPA solgte fire Karsten-bilder i slutten av november.

– Det er høy betalingsvilje blant endel velstående, norske samlere for Rian og Karsten, sier kunsthandler Morten Zondag, som også jobber for kunstsamler Pål G. Gundersen, mest kjent for Munch.

Det er høy betalingsvilje blant endel velstående, norske samlere for Rian og Karsten.
Morten Zondag, kunsthandler

På nettsiden til Christen Sveaas’ Kunststiftelse ligger det flere Rian-verk. Det er kjent at oljefondssjef Nicolai Tangen har lånt ut et Rian-verk til utstillingen fra Stenersensamlingen på Munchmuseet.

– Økende interesse for 1980-tallet

– Det å tjene seg rik på å kjøpe og selge kunst er veldig vanskelig, fordi transaksjonskostnadene er så høye. Verket må omtrent doble seg i verdi før du har en gevinst, sa eiendomsinvestor Christian Ringnes i podcasten Kunstpraten nylig.

Clouet er å kjøpe verkene av høyest kvalitet, som er i best stand og gjerne har en attraktiv proveniens, eller eierrekke, som er en stadig viktigere faktor. Klarer man å fange opp et kunstnerskap eller en periode av et kunstnerskap før “alle” andre også vil ha det, øker sannsynligheten for å gå i pluss.

Dessuten er det en forutsetning at det er bilder tilgjengelig i markedet for at det skal fungere, påpeker Zondag. – Det er det eksempelvis for Rian, Karsten, Peder A. Balke, Anna-Eva Bergman og Gunnar S. Gundersen. For de tre siste er det dessuten internasjonal interesse, noe som er positivt, sier han.

Før sommeren ble Gunnar S. Gundersens serigrafi “Sort sol” solgt for 152.000 kroner pluss omkostninger hos GWPA. I forkant var det vurdert til 60.000–80.000 kroner. Fra før har dette trykket maks blitt solgt for i overkant av 80.000 kroner pluss omkostninger. Det hører med til historien at “alt” stemte, trykket var i nydelig stand og hadde kjent proveniens og en hilsen.

Harald Sohlbergs trykk “Vinternatt i Rondane” har over tid løftet seg prismessig, men nå virker nivået å ha stabilisert seg på under 400.000 kroner.

Up-and-coming? Kunsten til Bjørn Ransve betegnes som hot. Maleriet “Komposisjon”, 1992, ble solgt for 130.000 kroner pluss omkostninger hos GWPA i november. Foto: GWPA

Hvem blir de nye vinnerne?

– Det er økende interesse for 1980-tallet, sier Forsberg. – Kvinnelige kunstnere går generelt fremdeles meget godt med betydelige prisløft, sier han.

Det er økende interesse for 1980-tallet.
Knut Forsberg, Blomqvist

Nyborg legger til at Bjørn Ransves malerier har blitt hotte, for eksempel.

Ransves grafikk koster bare noen tusenlapper.