– Sykehuset kom med kunnskap om musikkens helsebringende kraft som var helt ny for oss. Min reise så langt hadde vært med artister, men her så vi at det også var et mulighetsrom. Totalt er det bare cirka 30 musikkterapeuter som jobber med eldre og psykisk helse i hele Norge. Det betyr at det kanskje er to prosent som blir tilbudt aktiv bruk av musikk som helsehjelp.
Country eller gospel: I Mundu ligger det flere millioner lisensierte sanger som kan brukes i behandlingen av personer med demens. Foto: Samla
Gründerne så at det var mulig å kommersialisere musikk for helse, samt gi musikkterapeutene et ekstra verktøy i verktøykassen.
– Mundu er et gammelt norrønt ord som fortsatt brukes på Island i konteksten “husker du den gangen?”.
Millioner av låter
Løsningen består av to komponenter. Den ene er en webklient for helsepersonell der de kan opprette brukere og invitere pårørende til blant annet å dele bilder fra brukerens eget liv. Den andre komponenten er nettbrettet som personen med demens får tilgang til. Smarttelefoner blir for små og lite brukervennlige i dette scenarioet.
– Løsningen er tilpasset svakt syn og dårligere fingerferdighet.
Musikken er en lykkepille på mange måter, men det motsatte kan skje dersom du blir eksponert for feil musikk. Dag Langfoss-Håland, Mundu
– Når helsepersonalet har mottatt bildene, kan de lage en video som også inneholder musikk. Vi har millioner av låter tilgjengelige. Og de er lisensierte, jeg vil understreke det, sier Langfoss-Håland. – Vi har avtaler med rettighetshaverne.
I Norge er avtalene med Sony og Warner på plass.
– Men dere velger ikke musikken, appen foretar ikke noe valg mellom Sputnik og Beatles?
– Nøkkelen her er preferansebasert musikk. Musikken er en lykkepille på mange måter, men det motsatte kan skje dersom du blir eksponert for feil musikk.
I Mundu ligger det foreløpig ganske enkle løsninger for valg av musikk.
– Det er ulike metoder. Hvis brukeren er klar nok, kan han eller hun dele sine preferanser. Hvis ikke det lar seg gjøre kan pårørende bidra, og hvis brukeren ikke har pårørende, kan helsepersonellet prøve seg frem.
Stort eksportpotensial
I tillegg til egne penger har gründerne også fått med seg Olaviken, engleinvestorer og Buzz – Bergen kommunes investeringsselskap for musikkbransjen – på eiersiden.
Selskapet er i skrivende øyeblikk også ute og henter penger. Målet er to millioner kroner.
– Nå i det første året går vi ut mot kommunale kunder, der vi også er ute etter å hente inn kunnskap. Norge blir i så måte testmarked for det vi skal gjøre videre. Neste år, i 2023, vil vi også lansere Mundu for privatmarkedet, der pårørende kan sette sammen videoer på egen hånd, med musikk og bilder.
Neste år skal Mundu også introduseres for resten av verden.
– EU med Storbritannia og Nord-Amerika har 17,5 millioner mennesker med demens. Og i USA bor 85 prosent av disse hjemme. Der har de ikke de samme sosiale fangarmene som her hjemme.
– Eksportmarkedet er stort?
– Ja, og foreløpig er det heller ikke noen andre store spillere i dette markedet. De mest nærliggende er apper som går på meditasjon og mental helse, og det er et marked med en årlig omsetning på 500 millioner dollar, forteller Langfoss-Håland. – Men det er, så vidt vi vet, ingen som har tatt tak i funksjonell musikk rettet mot personer mot demens.