<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer
Big in China: – Dette blir slik jeg forstår det en av de størst utstillingene av Munch i Kina noen gang, sier kunstekspert Morten Zondag om utstillingen av Pål G. Gundersens kunst. Her på Jiushi Art Museum i Shanghai med den kinesiske co-kuratoren Ma Felix. Foto: The Gundersen Collection

Munch-samling til norsk riking vises i Kina

En av de største Munch-utstillingene noensinne i Kina åpner fredag. Det er eiendomsmilliardær Pål G. Gundersen som har lånt ut bildene.

Fredag 25. september åpner en kunstutstilling med Munch-samlingen til eiendomsinvestor Pål G. Gundersens i Jiushi Art Museum i Shanghai.

– Åpningen av det nye Munchmuseet er utsatt, men vi holder “Munch-showet” i gang, sier Morten Zondag, som holder i samlingen til Gundersen.

Åpningen av det nye Munchmuseet er utsatt, men vi holder “Munch-showet” i gang.
Morten Zondag, Gundersen Collection

47 grafiske verker og seks oljemalerier av Munch skal vises på museet i Shanghai, som åpnet i 2018, og hvor det norske kongeparet deltok.

Samlet leiligheter og kunst

Ved siden av å bygge seg opp til å bli en av landets aller største eiendomsinvestorer med leiligheter i Oslo og etter hvert hoteller på Geilo, har Gundersen også bygget opp en av de aller største Munch-samlingene i verden i privat eie. Den minst verdt mange hundre millioner kroner. 

Det lånes stadig ut verker fra samlingen. Nå har den reist til Kina.

Helt konge I: Eiendomsinvestoren Pål G. Gundersen har en av de største Munch-samlingene i privat eie i verden. Foto: Gorm Kallestad/NTB

Kunstekspert Zondag er akkurat ferdig med corona-karantene på to uker i Shanghai og legger nå siste hånd på verket sammen med den kinesiske kuratoren til utstillingen “Scream and Respond”. Høydepunktet er selvfølgelig et “Skrik”-motiv fra Gundersens samling.

– Det er voldsom interesse og lang venteliste for både å komme på forhåndsvisningen og åpningen. Det er kun to ikke-kinesiske utstillinger i Shanghai i høst, en by med 25 millioner innbyggere. Den andre er en Monet-utstilling, sier Zondag og refererer til den franske, impresjonisten Claude Monet.

Største Munch i Kina

Opprinnelig skulle museet i Shanghai vise en utstilling med norsk samtidskunst, blant annet i samarbeid med Astrup Fearnley Museet. Dette ble av ulike grunner endret samtidig som at museet ønsket seg flere Munch-arbeider. Munch har høy stjerne også i Kina.

Helt konge II: Kongeparet deltok på åpningen av Jiushi Art Museum i Shanghai i 2018. Det er på dette museet Gundersens Munch-samling nå stilles ut. Foto: Heiko Junge/NTB

– Da arbeidene fra Astrup Fearnley Museet plutselig ikke var tilgjengelige likevel, dukket ideen om å vise hele Gundersen Collection istedenfor, sier Zondag om utstillingen, hvor det norske firmaet Snowflake Art også bidrar.

Da arbeidene fra Astrup Fearnley Museet plutselig ikke var tilgjengelige likevel, dukket ideen om å vise hele Gundersen Collection istedenfor.
Morten Zondag, Gundersen Collection

Corona har ført til både utsettelser og endringer, men nå åpner utstillingen dagen før halve Norge tar høstferie, men knapt noen drar utenlands.

Norsk utlån: Munch er populær i Kina. Her fra forberedelser til utstillingen som skal vises til januar 2021. Foto: The Gundersen Collection

– Da det begynte å roe seg med corona i Kina og særlig i Shanghai, ble vi enige om å åpne utstillingen der, selv om det fremdeles er vanskelig å reise innad i Kina. Dette blir slik jeg forstår det en av de størst utstillingene av Munch i Kina noen gang, sier Zondag, som er en av fremste ekspertene i Munch-markedet og også er utdannet kunsthistoriker.

Første gang i Østen

Samlingen Gundersen Collection har vært på utenlandstur tidligere. Den har vært vist i Skottland, Danmark og Frankrike og et par bilder har også vært utstilt i New York.

– Men det er første gang samlingen stilles ut i Østen, sier Zondag. – Det som også er nytt er at vi viser samlingen slik den er i dag. Det har vært en del forandringer siden sist i Bergen, sier han med henvisning til utstillingen på museet KODE for et år siden.

Da ble verker fra Gundersens samling stilt ut sammen med arbeider fra tre av de andre største Munch-samlingene i verden: Munchmuseet, Nasjonalmuseet og KODE selv.

– Gundersen Collection har solgt noen verker og kjøpt inn flere håndkolorerte arbeider. Samlingen har blitt samlingen enda mer spisset og unik, sier Zondag.

Gundersen Collection har solgt noen verker og kjøpt inn flere håndkolorerte arbeider.
Morten Zondag, Gundersen Collection

Gundersen utvidet samlingen

– Hva har Gundersen kjøpt?

– Deriblant en unik utgave av “Vampyr”, som er håndkolorert i fem farger, og en sjelden saftig, håndkolorert utgave av “Tingletangel”, forteller Zondag om det mindre kjente motivet, som enkelt sagt viser en danserinne med et ben i bevegelse.

Ny i samlingen: “Vampyr” er et kjent motiv i den såkalte Livsfrisen til Munch. Dette er håndkolorert og regnes som et unikt arbeid i motsetning til “vanlige” trykk som det finnes flere av. Gundersen har nylig kjøpt en Vampyr. Foto: The Gundersen Collection

Munchs håndkolorerte grafikk, som Gundersen samler på, koster fra flere hundre tusen kroner til titalls millioner av kroner. Maleriene starter på samme nivå, men de ypperste omsettes for hundrevis av millioner av kroner. “Skrik”-salget på over 100 millioner dollar, eller 900 millioner kroner, topper det hele.

Til utstillingen i Kina er det også lånt inn fire oljemalerier av Munch som er i privat eie. Zondag vil selvfølgelig ikke røpe hvem som eier disse. Munch-utstillingen vises frem til januar neste år.

Nytt anslag og ny bok

Shanghai-utstillingen åpner dagen etter Kapital avslører hvem som er Norges 400 rikeste, torsdag 24. september. I fjor ble Gundersen anslått å ha en formue på 7,7 milliarder kroner. Det kvalifiserte til en 28. plass. Deler av formuen er nettopp Munch-samlingen.

Samme dag som Kina-utstillingen åpner, starter den såkalte Kunstweekend, som har blitt et årlig kunstarrangement på Vestlia Resort på Geilo og som Gundersen eier. Her samles eksperter fra museer, den kommersielle kunstverdenen, samlere og andre kunstinteresserte. I år er det et tak på 100 deltagere og flere på venteliste.

En av årets happeninger er lanseringen av en ny bok om kunstneren Peder A. Balke, som Gundersen samler på kunst av, og investor Christen Sveaas også er fan av. Boken er en gjennomgang av hans kunstnerskap basert på samlingen Gundersen har og bilder som befinner seg andre steder. Denne boken om Balkes kunstnerskap er en av mange bøker investoren har sponset. 

Sponset bok: Pål G. Gundersen har sponset et bok om kunstneren Peder A. Balke som utgis i disse dager. Boken har blant annet tatt utgangspunkt i Gundersens egen Balke-samling, som vises på dette bildet. Foto: Gorm Kallestad/NTB

Med bøker og kunnskap kan prisene på kunsten til en kunstner også øke. Denne boken er med vilje skrevet på engelsk for å nå et større publikum. 1800-tallskunstnerne Balke er en av få kunstnere hvis kunst også har et marked utenfor Norge.

I sommer stilte Gundersen ut mye av Munch-samlingen i Åsgårdstrand, hvor Munch bodde store deler av livet sitt, og som Kapital.no skrev om i slutten av juni.

Munch hos Blomqvist

Den 20. oktober avholder Blomqvist Kunsthandel sin jubileumsauksjon. Da skal åtte Munch-verk under hammeren. Kun ett av dem er et såkalt håndkolorert trykk som Gundersen samler på, og som regnes som det gjeveste innen Munchs trykkekunst. Grunnen er at hvert trykk også er malt på og gjerne med flere farger. Dermed blir det et unikt verk, og ikke ett av mange, som grafiske blader er.

Det verket som skal selges hos Blomqvist heter “Historien” og er datert 1914. Bildet er priset til 1,5 til to millioner kroner. Den gjeveste perioden i Munchs produksjon er fra slutten av 1800-tallet og kalles Livsfrisen. Det er denne Gundersen konsentrerer seg om. Disse bildene omsettes som regel for betydelig høyere summer enn bildet hos Blomqvist.

Livsstil
Reportasjer
Eiendom