Kjøp

Øyvind Haverstad

Sterk vekst: Øyvind Haverstad (t.h.) er gründer og eier i Tinde Hytter, som har omsatt tomter og hytter for totalt fire milliarder kroner siden starten i 2002. Her sammen med salgssjef Tore Rugsveen i Tinde Utvikling. Foto: Torbjørn Olsen
Livsstil

Øyvind Haverstad

Øyvind Haverstad er mannen bak Tinde Hytter. Selskapet har sitt utspring fra Horten Hus Industrier. Gründeren ønsket etter hvert å satse mer på fritidsboliger, og delte i 2002 virksomheten slik at boliger og hytter ble markedsført fra hvert sitt selskap. Tinde Hytter er i dag organisert som en del av Tinde Gruppen. Tinde Hytter har de siste fem årene solgt hytter for 2,5 milliarder kroner, og gått omtrent 200 millioner i overskudd. Totalt er det omsatt tomter og hytter for fire milliarder kroner siden starten i 2002. I løpet av årene har Tinde Hytter solgt mellom 2.500 og 3.000 enheter, og det er utviklet om lag 1.500 tomter. I tillegg har selskapet ca. 40 egne prosjekter under utvikling. Under pandemien har selskapet hatt en vekst i salget på cirka 100 prosent, og solgte i fjor hytter for om lag 850 millioner. Haverstad har flere familiemedlemmer på listen over de 180 ansatte. Selv er gründeren arbeidende styreleder, i tillegg til å være styreleder i 14 andre selskaper.

– Hvorfor startet du med leilighets- og/eller hytteutbygging på fjellet?

– Fordi da vi startet Tinde Hytter i 2002, hadde vi sett at det var et godt marked for hytteutbygging som vi trodde skulle utvikle seg positivt. Som hytteutbygger er det viktig å ha god tilgang på tomter.

– Hva er din beste investering så langt?

– Satsing på tomteutvikling med prosjekterte hytter og konsepthytter der vi tilbyr komplett pakke med tomt og hytte med god beliggenhet. Det er en trend i markedet at folk ønsker det enkelt med ferdige beskrivelser og nøkkelen i døra.

– Hvilket fjellområde skulle du gjerne hatt tilgang på som du ikke har pr. i dag?

– Vi tilbyr hytter på mange populære destinasjoner, men er stadig på jakt etter nye gode områder.

– Hvilke hytteområder er hot og not om fem år?

– I stor grad de samme som er populære i dag. Det er viktig at kommuner legger til rette for utvikling av destinasjoner. Destinasjoner med fremoverlente kommuner vil utvikle seg mest.

– Hva tenker du om hyttemarkedet de neste to til tre årene?

– Vi er optimister og har fortsatt tro på et godt og stabilt marked på dagens nivå de neste årene. Ordrebøkene er fulle over et år frem i tid, og pågangen fra nye kunder er fortsatt høy.

– Hva er ditt beste råd til andre som vurderer å starte med investering i fritidseiendom?

– Mitt råd er å være langsiktig. Dette er en bransje som krever langsiktig satsning og økonomisk ryggrad. Det er mange om jernet, og konkurransen er hard.