<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Ommøblereren

Under Torgeir Mjør Grimsruds ledelse og eierskap gikk Håg fra å være en konkurstruet fabrikk på Røros til å bli Nordens største produsent av kontorstoler.

Fokus på design: Torgeir Mjør Grimsrud revolusjonerte kontorstolmarkedet etter at han overtok konkurstruede Håg. Foto: Finansavisen
Næringsliv

Da Torgeir Mjør Grimsrud ble overtalt av en tidligere kollega til å tre inn i Håg i 1973, ante han ikke hvor dårlig det sto til med den nye arbeidsgiveren. Med en tanke om at “her kan det meste gjøres bedre” bestemte han seg likevel for å bli. Senere kjøpte han opp bedriften, snudde hver stein, og bygget opp en pengemaskin som tre tiår senere ble solgt for en god slump penger til et PE-selskap. Siden har industrimannen forvaltet gevinsten vel fordelt på aksjer og eiendom, og kunne i fjor notere seg en formue på 1,35 milliarder kroner.

– Vi designet oss ut av krisen. Målet var å ommøblere hele verden på menneskenes premisser. Og det klarte vi. Vi ikke er skapt for å sitte, men for å være i bevegelse. Derfor utviklet vi kontorstoler for bevegelse og variasjon, sier han.

Incest og innavl

Som ny salgssjef var Mjør Grimsrud forespeilet jobb i en bedrift med sunn og god økonomi. Det var så langt fra sannheten man kunne komme.

– Egenkapitalen var tapt ti ganger. Med jobben fulgte en Volvo stasjonsvogn. Den så jeg aldri noe til, forteller han nøkternt.

Uten penger må man tenke alternativt. Og det var akkurat det den foretaksomme mellomlederen gjorde.

– Den gang var det altfor mye incest og innavl i møbelindustrien. Jeg tenkte som så at det eneste verden ikke trenger er mer av det samme. Vi måtte skape noe unikt, sier han.

Nøkkelen ut av uføret ble fokus på design, samt innovasjon og produktutvikling. Håg engasjerte designeren Peter Opsvik, mannen bak den ikoniske Tripp Trapp-stolen, og fysioterapeut og senere miljøsjef.

– Vi måtte finne oppskrifter som ikke kostet. Det var utfordrende og morsomt. I de nye stolene puttet vi både brukte bruskorker, ketchupflasker og kondemnerte støtfangere. Vi freshet også opp alle stolene med nye farger. Håg var dessuten den første i bransjen til å satse på ergonomi, mimrer han.

Brød først, så brud

Det gav resultater. Under Mjør Grimsruds første år som ansatt økte omsetningen med 43 prosent, og minus ble snudd til et lite pluss. Snart endte industrimannen opp som øverste leder.

– Håg lette på et tidspunkt etter ny administrerende direktør. Jeg ble spurt om hvorfor jeg ikke hadde søkt. Da svarte jeg at hvis dere ikke har sett hva jeg er god for til nå, så kan det være det samme. Det endte med at jeg fikk jobben, humrer han.

Deretter ble Mjør Grimsrud største aksjonær. Han kom inn på eiersiden i 1977, og vektet seg sakte, men sikkert opp. Selskapet ble etter hvert børsnotert, for så å bli tatt av igjen. I 2007 kom det svenske private equity-selskapet Ratos på banen og kjøpte hele selskapet for 1,2 milliarder kroner. I dag er Håg en del av det internasjonale møbelkonsernet Flokk.

Mjør Grimsrud var aldri i tvil om at han ville lykkes med snuoperasjonen.

– Jeg sier som Marve Fleksnes den gangen han ville bygge et kraftverk og banken spurte om han hadde sikkerhet: “Ja, jeg er helt sikker på at det vil gå bra.” Jeg hadde ståltro.

Dog tok det noe lengre tid enn ventet.

– Mormor lærte meg uttrykket “tenk først på brød, så brud”. Det levde jeg nok litt etter. Min kone påsto på et tidspunkt at Håg gikk foran familien. Og jeg tror med rette at hun opplevde det slik. Det var 34 år med hard innsats, men jeg angrer ikke.