I det virtuelle rommet på Clubhouse er det ingen bilder, ingen videoer eller fotografier, heller ingen tekst – og ingen likes. Alt handler om samtaler. To personer kan starte det som i begynnelsen minner mest om en helt ordinær telefonsamtale, men der flere deltagere etter hvert kan slippe inn. Mange beskriver også Clubhouse som en slags podcast, det diskuteres tallrike temaer, men her skjer alt live. Og i verste – eller beste – fall kan Clubhouse bli et seminar eller en konferanse, maksgrensen for antall deltagere er 5.000 personer.
Eller man kan synge. Hkeem, rapperen som nå er med i “Hver-gang-vi-møtes”, er blant artistene som har brukt appen som mikrofon.
Clubhouse spiller veldig på dette live-elementet, du må være til stede for faktisk å få med deg det som skjer.Marius Røed Wang, OBF
– I mine øyne er Clubhouse en plattform hvor du kan gå inn og lytte til samtaler, akkurat som en podcast, men her kan du selv delta i samtalen og bli med i diskusjonen. Og alt skjer live. Clubhouse spiller veldig på dette live-elementet, du må være til stede for faktisk å få med deg det som skjer, sier Marius Røed Wang.
Han er en av gründerne i Oslo Business Forum og kan møtes hver tirsdag og onsdag kveld på OBF Live – Clubhouse-arrangementet der norske næringslivsledere også stiller opp. Eller på “rommet” – på Clubhouse-appen møtes man i et rom.
– En av grunnene til at Clubhouse har tatt av som nå, er at både ministere og toppledere i næringslivet har kastet seg på. Men appen har også truffet den helt spesielle situasjonen vi har vært i det siste året, der det har vært vanskelig å treffe andre mennesker. Her får man en plattform der man bare kan lytte til eller selv ta del i diskusjoner, diskutere relevante temaer. Timingen har vært helt perfekt, mener Wang.
– Pandemien har hjulpet Clubhouse?
– Absolutt, det vil jeg si.
Utfordres på personvern
Clubhouse er ikke mer enn et år gammel, appen ble lansert i april i fjor, og de siste tallene forteller om 10 millioner aktive ukentlige brukere. Allerede i mai i fjor ble selskapet priset til 100 millioner dollar, men nå i januar føk prisingen opp i en milliard dollar takket være nye penger fra investorer som Andreessen Horowitz.
Men nettopp dette tette forholdet til et venture capital-selskap, som også er tungt inne i for eksempel Facebook/Instagram, illustrerer den største utfordringen med Clubhouse. Manglende datasikkerhet er et av de største ankepunktene.
– Clubhouse er blitt kritisert fordi de bryter med GDPR og personvernreglene. Når du registrerer deg, er det mange som deler kontaktlistene sine, forteller Wang. – Når vi markedsfører OBF-Live arrangementene, oppfordrer vi alle til å lese seg godt opp på reglene. De må blant annet være bevisste på at de deler kontaktlisten sin og innholdet der.
Erfaringen med aktører som Facebook gjør at mange ikke nødvendigvis er redde for hva som skjer med mobilnummeret på kontaktlisten, men heller hvordan bruken til mange millioner etter hvert vil bli gjennomanalysert – og solgt.
Deling av kontaktlisten er også en betingelse for å kunne invitere inn nye brukere. Man kan ikke bare laste nede appen, og gå i gang med å chatte. – Man må bli invitert inn, det er fortsatt en betaversjon. Når man registrerer, seg får man to invitasjoner, og det kommer flere hvis man er aktiv i rommene, sier Wang.
Et annet stort minus er at appen bare kan lastes ned fra App Store. Brukere av Android-telefoner er blitt lovet tilgang, men har ikke fått noen beskjed om når det vil skje.
Kan være privat
Intervjuet med Wang går som vanlig via mobilen. Ingen fysiske møter under pandemien.
– Hva skiller den samtalen vi har nå fra en Clubhouse-samtale?
– Hvis vi skulle ha lagt til flere, måtte vi ringt opp disse og koblet sammen samtalene. I Clubhouse kunne vi bare startet et rom, satt tema for intervjuet, og så kunne det bare ramle inn folk.
Man kan bli med i samtaler om hvordan det er å lede i krisetider eller diskutere med Jan Åge Fjørtoft hvordan Solskjær og Haaland gjør det.Marius Røed Wang, OBF
Wang husker godt da han ble introdusert for Clubhouse. – I rommet var det plutselig 60 mennesker, folk jeg aldri hadde møtt eller hatt kontakt med.
– Er rommene alltid åpne?
– Nei, du kan ha private rom, bare for dem du inviterer inn. Men den store fordelen med Clubhouse er åpenheten. Man må ikke vite hvem som diskuterer eller prater, det er bare å kaste seg inn i samtalen. Man kan bli med i samtaler om hvordan det er å lede i krisetider eller diskutere med Jan Åge Fjørtoft hvordan Solskjær og Haaland gjør det.
Wang har ikke bare sine ukentlige OBF-forum, der for eksempel Visma-sjefen Merete Hverven har vært med, han er også med i et ukentlig Fantasy-rom der interesserte kan diskutere Premier League-spillere den siste timen før kampstart.
– Clubhouse byr på mange muligheter, og det er også mye av årsaken til at jeg har kjørt to løp. På OBF-forum har vi hatt godt over 400 personer i rommet samtidig, mens det siste Fantasy-rommet hadde nesten 100 deltagere.
Snart kvitt invitasjonene?
Elon Musk – og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland – er blant dem som har tatt i bruk Clubhouse. Ministeren ble kritisert på grunn av appens utfordringer med personvern. Hun delte kontaktlisten på mobilen sin.
– Men det er jo nettopp det elegante med appen. Den bryter ned terskelen mellom politikere, næringslivsledere og vanlige mennesker. Du får tilgang til å kunne snakke med hvem som helst og kan utfordre politikere på synspunkter.
– Hvordan unngår man at folk snakker i munnen på hverandre?
– Det er uskrevne regler for hvordan du skal oppføre deg. Du har en mute- og en unmute-knapp. Du har også en raise hand-funksjon for å bil hentet opp i panelet der du kan stille spørsmål eller komme med en kommentar. Når du kommer opp, skal du dobbeltklikke på mikrofonen to–tre ganger slik at ikonet på bildet av deg blinker. Da skjønner den som leder samtalen at du har lyst til å si noe.
Clubhouse er fortsatt i beta-versjon, og det er ikke angitt noe tidspunkt for når fullversjonen kommer.
– Men hva kommer den til å inneholde av løsninger?
– Det jeg i hvert fall kan se for meg når de lanserer fullversjonen, er for det første at man ikke trenger disse invitasjonene. Appen blir åpen for alle. Den vil sikkert også bli tilgjengelig for Android-brukere, og det vil bli tatt mer høyde for GDPR, sier Wang.
Forbudt i Kina
Jøran Gamman er partner i selskapet Digital-Kompetanse, og han presenterer seg også på LinkedIn og Facebook som en ambassadør for Clubhouse. Han er spesielt opptatt av hvordan business og næringsliv skal bruke appen og tjenesten.
– Jeg er blitt kontaktet av flere store internasjonale aktører og mange norske og skandinaviske selskaper om akkurat det spørsmålet. Det jeg har sagt til alle, er at det er veldig viktig at både ledere og ansatte bruker tiden nå til å være på Clubhouse. Lær kulturen og få en presence der. Det er jo tydelig at oppmerksomheten til stadig flere rettes mot denne plattformen i løpet av dagen.
– Har du noen tall for det?
– Nei, det er ikke blitt sluppet noen tall i Norge, svarer Gamman.
De tallene som er kjent, er at Clubhouse globalt hadde to millioner brukere i januar måned, og at dette tallet nå altså har økt til 10 millioner. Appen skal være den femte mest populære blant de sosiale mediene på App Store, og ifølge Fortune ble den lastet ned 2,3 millioner ganger i januar.
På nettstedet Backlinko.com leser vi at Clubhouse er tilgjengelig i 154 land og at den faktisk skal være den mest nedlastede appen i Tyskland, Japan, Slovakia og Tyrkia.
Jeg har snakket med kinesere og aktivister fra Hong Kong som har funnet en måte å omgå Kinas nedstengning av appen på.Jøran Gamman, Digital-Kompetanse
Clubhouse er også blitt en del av de mediene som brukes aktivt blant dissidenter og menneskerettighetsaktivister. New York Times skriver at appen har blitt så populær i Kina at invitasjoner er blitt solgt for 30 dollar. Appen er blitt lastet ned 160.000 ganger fra landets App Store, men i februar ble også Clubhouse forbudt av kinesiske myndigheter.
– Noe av det mest interessante med Clubhouse er nettopp dette at appen kan ha en demokratiserende global effekt. Jeg har vært i rom med dissidenter fra Russland som var veldig overrasket over at de kunne snakke åpent. Jeg har snakket med kinesere og aktivister fra Hong Kong som har funnet en måte å omgå Kinas nedstengning av appen på. Og med folk i Malaysia og Rwanda, sier Gamman.
Han har også vært i rom med folk som har samlet inn penger etter den ekstreme kulden i Texas – og med Clubhouse-brukere i Tigray-regionen i Etiopia. – Det er ganske interessant at behovet for fri og åpen diskurs fremdeles er så stort når vi har hatt Facebook og Twitter så lenge.
– Likevel oppleves dette som noe helt nytt. Og kulturene som etableres er ikke veldig klassedelte, de er veldig demokratiserende.
– De er klasseløse?
– Ja, nettopp det, de er klasseløse.
Kjøpte seg invitasjon
Men for Gamman handler det også på Clubhouse vel så mye om den langt mer tradisjonelle omgangen med sosiale medier.
– Jeg tror at hvis du hadde kontaktet Facebook, ville du fått høre at aktiviteten der har gått litt ned etter at Clubhouse fikk oppmerksomhet de siste månedene.
Jeg var ikke kul nok til å bli invitert av noen.Jøran Gamman, Digital-Kompetanse
Og han bruker appen til å øve seg. – Mange har behov for å ha samtaler, ytre meningene sine og forme argumenter, og for meg har det i hvert fall vært god trening. Jeg tilhører den kategorien som er flinkere til å skrive, men nå har jeg også fått god trening i å snakke.
Gamman var ikke spesielt tidlig ute på Clubhouse, han ble med i februar i år, noen uker etter at hypen tok av i Norge. – Da måtte jeg gjøre som kineserne, jeg måtte kjøpe meg en invitasjon av en dame på Reddit for 20 euro. Jeg var ikke kul nok til å bli invitert av noen.
Men han mente det var en plikt overfor sine kunder å sette seg inn i hva dette egentlig var for noe. – Og jeg føler at det er ganske unikt. Twitter, Facebook og Instagram har sin egen kultur, men slik som Clubhouse har utviklet seg på kort tid, er det oppstått en egen kultur og en egen måte å opptre på.
– Hvordan kommuniserer man annerledes?
– Det er vanskelig å være sint i kommentarfeltet. Det finnes ikke noe kommentarfelt. Jeg merker også at folk modererer seg og er veldig opptatt av å formulere gode muntlige argumenter. Hvis man derimot forsøker å komme med fakenews, eller prøver å ta med seg noe av Twitter- eller Facebook-kulturen, blir man fort irettesatt.
– Clubhouse brukes ikke til bare å snakke med familie eller venner? Det går på et litt annet plan?
– Det er en sannhet med modifikasjoner, sier Gamman. – Mange bruker også Clubhouse til å snakke med familier, de setter opp private grupper. I stedet for å bruke for eksempel Whatsapp er det nå en trend å sette opp samtalene i Clubhouse.
Gode moderatorer belønnes
Clubhouse er live samtaler, men det er slett ikke uvanlig at rom blir annonsert, kanskje en uke på forhånd. – Det blir en liten kamp, akkurat som på TV, om de gode slotene på døgnet. Lunsjrom er for eksempel blitt populære, de blir annonsert på forhånd for at flest mulig skal bli med.
– Man bør altså gi rommet et navn, tagge det, gi det noen stikkord?
– Ja, det er veldig lurt å ha en god tittel, en forklaring på hva samtalen i rommet handler om.
– Det kan jeg bruke til å søke meg frem?
- Ja, men den søkeversjonen er ikke optimalisert ennå, appen er fortsatt i beta. Det blir nok bedre etter hvert, men mange forteller om hvor vanskelig det er å finne rom mens de pågår. Jeg har flere ganger søkt etter rom som ikke har kommet opp, og så i neste øyeblikk blir jeg invitert til det jeg har søkt etter.
– Og når jeg først kommer inn i rommet, forlanges det noe av meg?
– Nei, du blir beskyttet av stimen og er bare en del av "flokken". Hvis du er i et rom med mange deltagere, er du en i mengden, og det skjer ikke noe før du rekker opp hånden og ber om ordet.
– Men jeg er ikke anonym?
– Nei, det er du ikke. Hvis du da ikke har gått inn for å lage en anonym profil. Men det skal noe til for å klare det.
Clubhouse har helt spesielle regler for hvem som har hvilke roller i et Clubhouse-rom. Den som åpner rommet kalles gjerne for Moderator, når man tar ordet blir man Speaker, og alle andre er en Listener.
Ifølge Gamman kan det bli lønnsomt å lage godt innhold. – Selskapet og utviklerne har sagt tydelig at de vil gjøre alt de kan for å promotere gode innholdsprodusenter. Betale gode moderatorer eller donere penger til gode rom.
Det snakkes blant annet om en crowdfunding-modell der gode moderatorer kan få betalt direkte av brukerne – av lytterne.
– Hvor får Clubhouse inntektene fra?
– Jeg er ingen ekspert på dette. De har så langt holdt alt som heter merkevarer og annonser unna. Men det er klart at de har behov for å tjene penger på appen, og hvis man følger med på de globale tallene med aktive brukere, er det et stort potensial for å tjene penger. Det blir litt på samme måte som med Facebook, det er brukerne som skaper innholdet og brukerne legger igjen spor. Ti millioner brukere er bare begynnelsen.
Men også Gamman er opptatt av Clubhouses manglende fokus på personvern. – Etter å ha snakket med flere eksperter er det blitt klart at man på ingen måte kan være trygg på at det man sier på Clubhouse blir på Clubhouse. Den profilerte nettaktøren Kim Dotcom sa til meg at alle etterretningsinstitusjoner er på Clubhouse. Disse bruker programmer som tar opp alt av lyd og omgjør dette til tekstdokumenter som lagres og er søkbare. Alt du sier blir lagret og kan eventuelt brukes mot deg, avslutter Clubhouse-ambassadøren.