<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

– Beste julebordsesong noensinne

Om du slår på glasset og proklamerer at det ville julebordet i år skyldes “oppdemmet konsum som får sin forløsning”, er det ikke sikkert du blir utropt til årets partykonge. Men uansett er det slik superforvalter Olav Chen forklarer det.

Alt er fullt: 500 gjester pr. dag skal kunne innta julens spesialiteter på Engebret Café i de hektiske ukene for julebord. Foto: Engebret Café
Næringsliv

– Vi går mot den kanskje beste julebordsesong noensinne, konstaterte Storebrand-forvalter Olav Chen fra scenen på Investordagen, som ble arrangert av Hegnar Media i oktober. 

Han har ansvar for investeringer på flere hundre milliarder kroner, men også julebordene i partysesongen fanger Chens analytiske nysgjerrighet.

– Du analyserer alt, stort og smått?

– Ja, ja, utdyper forvalteren litt senere på telefon. 

– Dette er relevant for det jeg kaller reverseringen av covid-utviklingen, at tapere blir vinnere og vinnere blir tapere. Det handler ikke bare om julebord, men også om at hotellene er fullbooket. Det vi ser nå er en klar gjeninnhenting av alle bedriftseventer, altså ting som bedriftene ikke har fått gjort på flere år, forklarer han.

Det vi ser nå er en klar gjeninnhenting av alle bedriftseventer, altså ting som bedriftene ikke har fått gjort på flere år.
Olav Chen, Storebrand

Knapphet på ansatte

Chen trekker blant annet frem et arrangement som har skapt overskrifter den siste tiden.

Spår rekord: Det blir mange julebord i år, ifølge forvalter Olav Chen i Storebrand. Eksakt hvor mange han skal på selv, har han ikke telling på. Foto: Eivind Yggeseth

– Vinmonopolet skal for eksempel bruke 20 millioner kroner på å samle alle sine ansatte, og de aller fleste bedrifter har noe slikt på blokka. Enn så lenge har det ikke blitt noen krise i restaurant- og servicenæringen – det er snarere knapphet på ansatte. Det er rett og slett ikke nok folk.

– Skal du på mange julebord i år selv?

– Ja, faktisk, eksakt hvor mange har jeg ikke tellingen på.

Kapitals kilder i serveringsbransjen rapporterer om to hovedtrender i år: Enten dropper bedriftene julebordet helt, eller så klinker de til skikkelig og spanderer ekstra flott og dyr mat pluss spesielle godsaker i glassene. Det siste gjelder naturligvis de bedriftene som gjør det godt, eller de som har spart opp en større festkonto under pandemien.

Trøkk på TC

På Theatercafeen på Hotel Continental i Oslo ser bestillingene meget lovende ut for årets klart travleste periode.

– Pågangen har vært massiv! Det ser veldig bra ut, og til middag er det fullbooket i hele desember, så vi er veldig fornøyde. Vi opplever at det er tilsvarende pågang som tidligere år, sier restaurantsjef Øyvind Bruland, som altså langt på vei er utsolgt.

En annen tradisjonsrik Oslo-restaurant, Engebret Café på Bankplassen, har samme budskap.

Vi har mange gjester som har lang og sterk tradisjon og som nå får komme tilbake. Det betyr mye lykke og glede.
Siri Riise Jensen, Engebret Café

– Nærmere jul er det bare noen få ledige bord på mandager og tirsdager, ellers er alt booket. Vi har mange gjester som har lang og sterk tradisjon hos oss og som nå får komme tilbake. Det betyr mye lykke og glede, sier daglig leder Siri Riise Jensen. 

Med lunsj og to bordsetninger til middag serverer Engebret gjerne mer enn 500 gjester hver eneste dag i julebordsesongen. Julens hovedretter – lutefisk, pinnekjøtt, smalahove og juletallerken – koster fra 585 kroner til 685 og serveres flere ganger, hvis ønskelig. 

Som følge av pandemien falt omsetningen på Engebret med om lag 70 prosent fra 33,4 millioner kroner i 2019 til 10,3 millioner i 2020, før den tok seg opp endel i 2021.

– I 2022 forventer vi å ende opp med samme, og kanskje til og med litt høyere, omsetning enn i 2019, så bra som julebordsesongen ser ut til å bli i år, sier Jensen, som forteller at om lag 40 prosent av årsomsetningen kommer i årets to siste måneder.

Julemoro for 140 mill.

Blant de helt store aktørene planlegger restaurantkongen Bjørn Tore Furset å servere rundt 200.000 mennesker i november og desember. Dette betyr en omsetning på 140 millioner kroner, fordelt på 15 serveringssteder: Grand Cafe, Ekebergrestauranten og Sjømagasinet inkludert.

Gullet skal i kassen: Bjørn Tore Furset, eieren av restaurantgruppen Fursetgruppen, regner med å omsette for 140 millioner i november og desember. Foto: Eivind Yggeseth

– Så langt ser forhåndsbestillingene veldig lovende ut. Det som avgjør om det blir en kjempebra eller bra julebordsesong, er hvor mørke skyene blir med tanke på realøkonomi og strømkostnader. Folk er flinke til å bestille på forhånd, men noen er mer impulsive. Om den sistnevnte gruppen vil ut og spise, eller om vi får en nedgang som følge av den økonomiske situasjonen, vil avgjøre, sier Furset, som eier nesten hele Fursetgruppen selv.

– Trenger bransjen et skikkelig godt år med julebord nå?

– Ja, nå har det jo vært avlyst to år på rad. Vi fikk en liten smak i fjor, før det ble en brå slutt etter et lite party på D/S Louise, hvorpå politikerne fikk panikk og stengte alt ned. Så ja, definitivt. Året startet med et veldig godt marked, men det er veldig hyggelig om vi også får en bra julebordsesong, for vi har hatt noen tøffe år.

– Hvordan ser det ut med lange briller? De økonomiske utsiktene er jo ikke lystige?

– Folk og bedrifter vil få mindre penger, og det tror jeg definitivt vil påvirke oss. Samtidig utsetter kanskje folk kjøp av et par sko og unner seg heller noen gode opplevelser. Vi har budsjettert med ti prosent nedgang i første kvartal 2023, men sammenlignet med hva vi har vært igjennom under pandemien, tar vi ti prosent nedgang på strak arm – det er jo ingenting målt mot 100 prosent nedgang. Da begynner man å merke det, ler Furset.

Folk og bedrifter vil få mindre penger, og det tror jeg definitivt vil påvirke oss.
Bjørn Tore Furset, eier Fursetgruppen