– Men noen kontrollører må ha innsikt, selv om ikke slike som meg får det?
– Absolutt. Men jeg tror det er mulig å designe revisjonssystemer der virksomhetene aktivt deler med kontrollorganer så de får innsikt, svarer HR Norge-sjefen.
Redde pressens makt?
I forbindelse med en evaluering av offentlighetsloven i 2016 foreslo HR Norge, sammen med Virke og arbeidstagerorganisasjonen Lederne å endre offentlighetsloven på punktet om offentlige søkerlister. De viste da til en undersøkelse hvor 65 prosent av de spurte som hadde vært direkte involvert i ansettelse av ledere til offentlig sektor svarte at de hadde mistet dyktige kandidater på grunn av kravet om offentlighet. Og hvor tre av fire av de spurte mente loven ikke virker etter hensikten.
– Vi fikk mange tomler opp, men siden har det ikke skjedd noe. Her er det mye berøringsangst. For dette er en sikker måte å få kritisk pressedekning på, det å utfordre offentlighetsloven og pressens rett til innsikt. Dere har så stor makt til å vinkle negativt på dette at politikere, selv om de ser fornuften i våre argumenter, går i ring rundt problemet, sier Bolstad.
Vil stramme inn loven
Journalist Tron Strand i Bergens Tidende, leder for Pressens Offentlighetsutvalg, har en helt annen innfallsvinkel.
Avhengig av tillit: Offentlige virksomheter er helt avhengige av tillit i befolkningen, hvis ikke svekkes lojaliteten til systemet og demokratiet, påpeker Tron Strand i Pressens Offentlighetsutvalg i et forsvar for innsyn i søkerlister. Foto: Bergens Tidende
– Jeg tror offentlighetsloven brytes fordi det ikke har noen særlige konsekvenser å bryte den. Hovedregelen er at den som søker en offentlig stilling, må akseptere at det er åpenhet rundt prosessen. Åpenhet sikrer tillit til både prosessen og ansettelsen. Det motsatte er tilfelle ved hemmelighold, noe ansettelsen av ny sjef for Oljefondet til fulle viser, sier Strand.
– Jeg kan ikke se ett eneste argument for at hemmelighold skaper mer tillit, så loven bør absolutt ikke endres for å oppnå dette. Pressens offentlighetsutvalg mener loven bør endres, men da for å sikre at den etterleves. Det betyr at det bør innføres sanksjoner mot den som med overlegg bryter den, fortsetter Strand.
– Ser du noen løsning som kan forene kravet til innsyn fra offentligheten med ønsket til de offentlige virksomhetene om å tiltrekke seg de beste søkerne?
– Jeg tror ikke offentlige virksomheter sitter igjen med et b-lag i ledelsen fordi det er åpenhet om søkerlister. Det er attraktivt å lede offentlige virksomheter. Samtidig forvalter de fellesskapets interesser, da skal og må det være åpenhet om både ansettelser og aktiviteten i virksomheten, svarer Strand.
Offentlighetslovens § 25 stiller krav til offentliggjøring av søkerlister ved rekruttering til stillinger i det offentlige. Søkerlistene skal inneholde blant annet navn, alder, og stilling eller yrkestittel. Listen skal settes opp snarest etter søknadsfristens utløp og er offentlig for allmennheten.
Loven åpner for at en søkers navn kan unntas offentliggjøring dersom vedkommende ber om det. Ved vurdering av unntak skal det legges vekt på om det knytter seg særlig offentlig interesse til stillingen.