<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer
Startet perlebusiness på mammaperm: Cathrine Børter (36) står bak det norske smykkemerket Pearl Octopuss.y, som har høstet mye interesse på den internasjonale motescenen. I høst gjestet hun moteuken Oslo Runway, og produktene kan blant annet kjøpes hos nettmotegiganten Net-A-Porter. Foto: Eivind Yggeseth / Kapital

Suksessoppskrift: Ørepynt som lignet små blekkspruter

Det startet med perlede blekkspruter i mammapermisjon. Nå har det norske smykkemerket Pearl Octopuss.y åpnet sitt første kombinerte butikk-atelier.

– Ne-hei, noen har tagget på fasaden!

Cathrine Børter stryker hånden over noen små, meningsløse skriblerier på den lysmalte fasaden, øverst på Grünerløkka i Oslo. Designeren som står bak smykkemerket Pearl Octopuss.y er kledd i en oversized dressjakke, pyntet med glitrende smykker som snirkler seg langs jakkeslaget og iøynefallende ørepynt. Alt fra eget merke.

På forsommeren åpnet hun sin første butikk, kombinert med studio og atelier.

– Jeg har alltid vært veldig forsiktig med vilje og ville se at dette er noe som kan overleve over tid. Jeg har lyst til å sove om natten og ikke bekymre meg for økonomi, forteller Børter.

Avgjørelsen falt på å holde merket hjemme på trygge Disen så lenge hun kunne. Først på soverommet til sønnen, før smykkeproduksjonen ble flyttet ned i kjelleren da smårollingen trengte rommet selv. 

Da Børter fikk sin første assistent med på laget tidligere i år, besluttet hun at de måtte ut av huset.

Som perler på snor: – Vaieren gjør at alt føles ganske levende, sier Cathrine Børter. Foto: Eivind Yggeseth / Kapital

– Også for å være mer tilgjengelig og å kunne tilby litt mer enn å komme hjem til meg og tråkke over skittentøyskurven min, sier hun med et smil.

Pearl Octopuss.y har tatt over det tidligere lokalet til det norske motemerket Envelope1976, med Celine Aagaard i spissen. 

Børter synes det “er gode vibber i lufta” her. 

Stedet er samtidig tenkt som et pickup-point for nettbutikken. Kunder kan også komme innom om de vil bytte et produkt, eller trenger hjelp med å finne det perfekte smykket.

– Det er ikke sånn at det renner inn med kunder her. Dette er jo ikke en rendyrket butikk, men også atelieret og kontoret vårt – et sted vi jobber.

Cathrine Børter (36)

 
  • Norsk designer og smykkedesigner.
  • Har studert klesdesign ved Esmod i Oslo.
  • Sitter på en bachelor i eiendomsmegling.
  • Har tidligere jobbet hos FWSS.
  • Startet Pearl Octopuss.y i 2018.

Ikke bare et smykkemerke

Mens noen kanskje tilbringer mammapermisjon med å trille vogn og sette rekord i kaffe latte-inntak, begynte Børter i 2018 å perle. Med fleksible aluminiumsvaiere, sølv og ferskvanns- og barokkperler laget hun sine første snirklete smykker. 

Ørepynt som lignet små blekkspruter.

Men det var uaktuelt å kalle merket for Blekksprut. Takket være perlene falt valget på Pearl Octopuss. Y-en ble lagt til for å gjøre det hele "hakket mer sassy" med ikoniske James Bond-vibber. Punktumet i navnet for å distansere det fra pussy, og gjøre det grafisk sett litt finere. 

Åpnet eget showroom: På forsommeren flyttet smykkemerket inn i sin første butikk i Oslo, kombinert med studio og atelier. – Vi tar gjerne imot kunder her, men det er ikke en rendyrket butikk. Foto: Eivind Yggeseth / Kapital

– Jeg la ut et bilde på Instagram med teksten Pearl Octopuss.y, og folk tok det veldig til seg og det begynte å leve sitt eget liv.

Det kræsjet imidlertid med planene hennes om å oppkalle merket etter seg selv.

– Nå er jeg glad for at jeg ikke har et merke med mitt eget navn, for jeg føler det lever mye bedre uten meg, som et mytisk univers. Det er eksentrisk, og det passer mye bedre å hete noe eksentrisk også.

Eksentrisk er sikkert og visst. Produktene er oppkalt etter både østers og slanger, noe som hinter om fasongen på smykkene. Spiral boobs er et par gigantiske brosjer inspirert av Madonna på 80-tallet – til nesten 7.000 kroner (“jeg tror folk nesten forventet dette”).

– Jeg tviler på at de to blir en bestselger, men det er gøy å kunne tilby ting som gjør at folk smiler litt da, fortsetter hun.

Børter forsøker å bruke de samme materialene hele veien for å gjøre produksjonen enklere.

– Men så har jeg også brukt dette helt siden starten, og jeg vil ikke at det skal oppleves som noe kundene skal bli ferdig med. Dette er ikke bare en kolleksjon for én sesong, men selve kjernen, universet og stilen. Da trenger man ikke å fornye seg selv hele tiden, men heller hvile i konseptet og utvide det.

I tillegg til smykker redesignes jakker, en linje kalt Revoir – fransk for “på gjensyn”. Blant perler lages også keramikk som vaser og lysestaker, og designeren avslører at hun har lyst til å utvide kategoriene med mer interiør.

Foto: Eivind Yggeseth / Kapital

– Vi er ikke bare et smykkemerke, selv om det var smykker vi startet med. Smykkene er ganske skulpturelle og står for seg selv, så man kan ha dem på stuebordet som en skulptur, påpeker hun.

Det har hun for øvrig gjort i butikken, hvor flere smykker ligger nennsomt dandert på et lavt stuebord ved vinduet som strekker seg fra gulv til tak.

Går bananas for brosjer

Til tross for den iøynefallende estetikken føler ikke Børter at det hele blir begrensende med en spesifikk stil. Tvert imot.

– Jeg jobber nok bedre med kreative rammer enn når alt er mulig. Da kan man fort bli usikker på seg selv og hva man skal gjøre. Med rammer har man et tydelig DNA.

Jeg blir overrasket over hvor mange som tør å ta på seg litt eksentriske smykker.
Cathrine Børter

– Skal man være et superkommersielt brand, kan man imidlertid plukke inn veldig mye inspirasjon fra ulike steder. Men det blir ikke troverdig i et slikt univers som dette.

I kjølvannet av coronapandemien har motebildet vært preget av det maksimalistiske. 

– Hvordan har etterspørselen vært?

– Den har absolutt vokst hele veien, men så når det veldig bredt ut internasjonalt, og vi selger til ulike steder i verden. Noe som gjør at det hele tiden kan vokse. Merket lever nok bedre av å ikke bli makset ett sted, så folk blir lei.

Om Kari og Ola Nordmann er klare for dette, lurer du kanskje på? Definitivt. Brandet har doblet resultatet fra 2020 til 2021. Ved siden av egen nettbutikk og fysisk butikk selges Pearl Octopuss.y også hos forretninger som Moniker, Den Dama og Gimle Parfymeri i Oslo, Retro i Trondheim og Bergen – og i København, Stockholm, Italia, Australia, USA, Japan og Tyrkia.

Egen tvist: Et par Tabi-sko fra Maison Margiela, som Børter har smykket ut med eget design. Foto: Eivind Yggeseth / Kapital

– Jeg blir overrasket over hvor mange som tør å ta på seg litt eksentriske smykker. Men jeg tror det er annerledes med klær med mye farger og mønstre. Det er lettere og tryggere å ta på seg en svær ring eller et stort smykke når man skal pynte seg.

Hun mener også at det handler om å kunne utvide garderoben sin med smykker – ikke bare med klær. I det lyse lokalet står et par ikoniske Tabi-sko fra Maison Margiela som hun har pimpet opp med brosjer. Selv har hun ikke alltid vært en fan av disse nålene. Mange forbinder det jo gjerne med 50-tallet og gamle damer.

Pearl Octopuss.y

 
  • Norsk smykkemerke.
  • Startet opp i 2018 av Cathrine Børter.
  • Selges hos butikker i Norge, Sverige, Danmark, Italia, USA, Australia, Japan og Tyrkia.
  • Finnes også hos Net-A-Porter, Vasquiat og snart Matchesfashion.
  • Åpnet sin første butikk kombinert med showroom og studio i mai.
  • Deltok på Oslo Runway for første gang i august i år.
  • Adresse: Øvrefoss 6, 0555 Oslo.

– Jeg liker store herreplagg som blazere, men måtte alltid brette opp de lange ermene. Så jeg begynte med mansjetter, men gikk over til brosjer, som så vandret videre til andre steder på klærne.

– Det er veldig deilig å slippe å tenke på hva jeg skal ha på meg hver morgen. Jeg har gått inn for en slags uniform, men bruker smykker for å få frem personligheten.

Moteukedebut

På sensommeren debuterte Pearl Octopuss.y på Oslo Runway, Norges svar på moteuken. Da viste Børter frem smykkene sine i en utstilling i Oslobukta sammen med et knippe andre norske smykkemerker: Aur Studio, Boygal, Diawéne, Hasla, Liv Misund og Mold Atelier, med keramikk fra svenske Nellie Jonsson. Tungvektere i magasinbransjen som Forbes, Vogue og Harper’s Bazaar gjestet alle utstillingen.

– Det var kult å se at så store aktører var interessert i norske brands, og også å bli kjent med de andre merkene. Man snakker hele tiden om å skape community, men det skjer jo ikke av seg selv.

Foto: Eivind Yggeseth / Kapital

Hun er av oppfatningen at det er plass til alle, og heller støtte enn å fare frem med spisse albuer.

– Man får så mye igjen for det. Alle som deltok på utstillingen har så forskjellige uttrykk. Det er veldig slitsomt å være i en bransje med mye konkurranse, og gå rundt og kikke på hva de andre gjør og føle at du ikke er nok. Man må bare dyrke det man selv gjør.

Drømmen hennes er å få lov til å holde på med smykker, så lenge folk vil ha det. I dag selges merket hennes hos anerkjente nettbutikker som står høyt på den internasjonale luksushimmelen: Net-A-Porter, Ssense og Vasquiat. I oktober blir smykkene også tilgjengelige hos Matchesfashion.

– Jeg håper bare å kunne profesjonalisere dette og gjøre det enda mer til et brand man kan føle er trygt og solid med sin egen nisje.

– Dette er jo ikke en butikk-butikk. Vi står midt oppi et kjøkken – men det er dødssjarmerende her, smiler hun og peker bort på stekeovnen en drøy meter unna utstillingsvinduet.

Finstas og casual: – Selv om det er mye gull og glitter er det likevel en avslappet og levende form på smykkene, som ikke føles veldig stramt, sier Cathrine Børter om eget design. Foto: Eivind Yggeseth / Kapital

Fra eiendomsmegling til perling

– Jeg har prøvd å være veldig nøktern og økonomisk, og ha en buffer for å føle at man har nok til vinterdagene, som selvfølgelig kommer. I fjor var det ingen leieutgifter ved å sitte hjemme.

Børter har en bachelor i eiendomsmegling, og sto som nyutdannet på dørterskelen til Krogsveen. Så valgte hun å heller studere klesdesign ved moteskolen Esmod i Oslo, og fikk seg senere jobb som designer i det norske klesmerket FWSS. Siden har hun ikke sett seg tilbake – selv om hun er glad for bakgrunnen hun har.

... sånn er det jo ofte når man jobber kreativt – man kan ikke alltid tegne eller tenke seg til løsninger.
Cathrine Børter

– Å ta litt av det A4 inn i dette kreative tror jeg er veldig smart. Det har nok gjort at jeg er litt mindre redd. Eiendomsmegling var ikke min drøm. Men ting er ikke satt, livet er langt og man skal jobbe i mange år.

I oppstarten av Pearl Octopuss.y følte hun det var en fordel å ikke ha en klassisk gullsmedbakgrunn. Da er man “ikke fanget i alle disse reglene”, som hun selv sier. 

Designeren: – Jeg har alltid vært glad i art déco-tiden og den stilen – og skulpturelle og organiske ting – og da jeg hadde avgangskolleksjon på Esmod, kalte jeg det for Dark deco, med frynser og print i, sier Cathrine Børter. Foto: Eivind Yggeseth / Kapital

– Siden jeg ikke kunne så mye om smykker, har jeg tillatt meg selv å gjøre mange feil. Men så har jeg jo uansett mest av produkter som er perlet, som er enklere å lage.

En av bestselgerne er et smykke som kan knytes på ulike vis, enten som et kjede rundt halsen, et armbånd – eller der fantasien tar en.

– Jeg skulle ut på byen og hadde så lyst til å ha på meg det smykket, men jeg hadde ingen lås. Så knøt jeg det rundt halsen og syntes det så kult ut.

– Jeg tror veldig mye av det jeg har lagd har skjedd ved en tilfeldighet eller et uhell. Og sånn er det jo ofte når man jobber kreativt – man kan ikke alltid tegne eller tenke seg til løsninger.

De første smykkene laget hun fordi hun ikke fant de hun selv ville gå med.

– Jeg har aldri vært veldig smykkete av meg, men hvis det først skal være noe – da er det all or nothing.

Livsstil
Reportasjer