Familien Møller eier gjennom holdingselskapet Aars det velkjente familieselskapet Møller Mobility Group, som teller nesten 4.400 ansatte og 45 bilforhandlere i Norden. Bilforhandlerne har opplevd fantastisk vekst de siste årene, hvilket har ført til at familieformuen øker med ca. 6 mrd. kr.
Skattetallene inkluderer registrert ligningsformue og skatt for Harald Møller og slektningene Jan Frimann Eskild Møller og Nora Iben Møller.
Bakgrunn
Les Kapitals portrettintervju med Harald Møller fra 2020.
Harald Møller har vært Møller-familiens formelle overhode i 15 år og er eier i tredje generasjon. Han har både hatt en splittende og samlende effekt på Norges mektigste storfamilie innenfor bil. Etter å ha ledet familiens øvrige investeringsvirksomhet i mange år ble han i 2003 utpekt til å etterfølge sin far, Jan H. Møller, som styreleder i familiebedriften. Det falt ikke i god jord hos Haralds fettere.
De mente han var uskikket for rollen og krevde å få utløst sin halvpart av MøllerGruppen - fort. Etter harde fisjonsforhandlinger gikk de to familiegrenene hver sin vei. Møllerfamilien fikk med seg bilvirksomheten og bileiendommene, mens Schage-familien gikk videre med eiendomsvirksomheten pluss Rottefella og Jensen Møbler og dannet Sectorgruppen.
Syv år senere ble Sectorgruppen solgt og en av fetterne som brøt ut, pluss hans tre barn, ønsket å vende tilbake til Møllerne. Harald Møller har mye av æren for at dette lot seg gjøre. Sogar la han til rette for at en av de tre “hjemvendte“ oldebarna til gründeren Harald A. Møller (1895-1987), Øyvind Schage Førde, overtok styrelederrollen etter ham selv i 2018, både for bilvirksomheten, som nå heter Møller Mobility Group, og for Møller-familiens holdingselskap Aars.
Som ung ville Harald Møller ikke ha noen rolle i bilselskapet. I stedet studerte han medier og kommunikasjon i Canada. Han hadde sommerjobb på desken i Norges Handels- og Sjøfartstidende (nå Dagens Næringsliv) og var tv-, film- og avisinvestor.
Tidlig engasjerte han seg på venstresiden i politikken, gikk i 1. mai-tog og flørtet med AKP(m-l), uten at han noen gang meldte seg inn i partiet. Men da han først gikk inn i familieselskapet gjorde han det med dedikasjon og med nye tanker. Under hans tid i styrelederstolen innbragte bilvirksomheten årvisse resultater opp mot milliarden. I motsetning til sin far og farfar, som begge betegnet seg seg som “bilmenn“, ble Harald aldri daglig leder av den omfattende bilvirksomheten som blant annet inkluderer et stort antall bilforhandlere og importen av Volkswagen, Audi, Skoda og Seat.
I stedet brukte han sin erfaring som investor blant annet til å balansere risiko på en annen måte enn de to foregående generasjoner, ved at han innførte en ny styringsmodell der han gjorde de gamle virksomhetsområdene mer selvstendige på bekostning av den gamle konsernmodellen.
Harald Møller er i dag aktiv eier og sitter i de to styrene har tidligere var styreleder i. Han er lidenskapelig samler av fotokunst, hvilket eierfamilienes kontorer i Bygdøy alle 4 i Oslo bærer preg av. Han har to barn, en jente og en gutt, som begge er eiere i holdingselskapet Aars.